The proposition of a process of compliance with the general data protection regulation in an advertising agency

Authors

  • Caetano Pereira de Melo Medina Reyes Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Cecília Moraes Santostaso Geron Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Henrique Formigoni Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Alexandre Evaristo Pinto Faculdade Fipecafi

Keywords:

GDPR, Process Management, Data Security, Advertising, Publicity

Abstract

This study proposes a new internal process for collecting and processing sensitive data used by the advertising agency studied to ensure compliance with Law 13.709/18. When captured and used by an advertising agency, we learned the protection and treatment of sensitive data by users of social networks and internet search programs. In addition, compliance with the LGPD by the studied entity implies avoiding government sanctions and fines. This paper is characterized as interventionist research. The PDCA (Plan-Do-Check-Act) was used as a tool that guides the sequence of activities to manage a task or process. The redesign and segregation that we proposed were prepared from procedures suggested by Mischak (1997). In general, collecting and storing sensitive data was redesigned, and a tool (software) was adopted to control and manage this process. Other advertising agencies can replicate these proposed new processes to guard against any legal problems from non-compliance with the LGPD. The subject is relatively new, and this study details specific procedures in this sector.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cecília Moraes Santostaso Geron, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutora e Mestre em Contabilidade e Controladoria pela FEA-USP Professora do Programa de Pós-Graduação em Controladoria e Finanças Empresariais da Universidade Presbiteriana Mackenzie Sócia da Praesum Contabilidade Internacional

References

Brasil. Projeto de Lei n° 1179, de 2020. (2020). Disponível em: < https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/141306 >. Acesso em: 29 maio 2020.
Brasil. Lei nº 13.709 de 14 de agosto de 2018. (2018). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/Lei/L13709.htm. Acesso em: 29 maio 2020.
Brasil. Proposta adia para 2022 a vigência da Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais. (2020). Disponível em: < https://www.camara.leg.br/noticias/626827-proposta-adia-para-2022-a-vigencia-da-lei-geral-de-protecao-de-dados-pessoais/ >. Acesso em: 29 maio 2020.
Campos, Vicente F. (2004). TQC: Controle da qualidade total (no estilo japonês). Belo Horizonte: Ed. INDG Tecnologia e Serviços.
Cavique, Luís. (2019). Micro segmentação de clientes com base em dados de consumo. Modelo RM-Similis. Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão 2, n. 3.
Comitê Legal de Agências de Publicidade. (2019). Aba manual for compliance with LGPD. Data governance and best practices – for advertisers. São Paulo, v.1.
Correia, Pedro Miguel Alves Ribeiro; Jesus, Inês Oliveira Andrade. (2014). A proteção de dados pessoais no espaço de liberdade, de segurança e de justiça da União Europeia. Revista Brasileira de Segurança Pública 8, n. 2.
Fontes, Edison Luiz Gonçalves. (2017). Segurança da informação. São Paulo: Saraiva.
Gjelsvik, Nicholas; Saga, Vegard. (2019). Successfully Implementing GDPR in the Norwegian Online Advertising Industry. Master's thesis, Universidade de Oslo.
Gola, Romain. (2017). Le règlement européen sur les données personnelles, une opportunité pour les entreprises au-delà de la contrainte de conformité. Legicom, n. 2, p. 29-38.
Houser, Kimberly A.; Voss, W. Gregory. (2018). GDPR: The end of Google and Facebook or a new paradigm in data privacy. Rich. JL & Tech. 25, p. 01-70.
Jimene, Camilla do Vale. (2020). Segurança da Informação: o que é e como ela é afetada pela LGPD. Opiceblum Academy. Disponível em: < https://opiceblumacademy.com.br/2020/03/seguranca-informacao-lgpd/>. Acesso em 25 maio 2020.
Kaminsky, June. (2011). Theory applied to informatics-Lewin’s change theory. Canadian Journal of Nursing Informatics 6, n. 1, p.01.
LGPD: o que é, principais determinações e resumo. (2019). FIA. Disponível em: < https://fia.com.br/blog/lgpd/>. Acesso em: 16 fev. 2019.
Marshall Junior. (2010). I et al. Gestão da Qualidade. 10 ed. Rio de Janeiro: FGV.
Maurer, John G. (1971). Readings in organization theory: Open-system approaches. Random House (NY).
Mischak, R. F. (1997). Business reengineering - der weg vom funktions- zum prozeßorientierten denken im unternehmen. In: BERNDT, R. (Ed.). Business reengineering: effizientes neugestalten von geschäftsprozessen. Berlin: Springer, p. 3-17.
Moura, L.R. (1997). Qualidade simplesmente total: Uma abordagem simples e prática de gestão da qualidade. Rio de Janeiro: Qualitymark Ed., 67.
Oyadomari, José Carlos Tiomatsu, et al. (2012). Pesquisa intervencionista: análise dos estudos empíricos internacionais em Gestão Estratégica de Custos. Enfoque: Reflexão Contábil 31.2.
Oyadomari, Jose Carlos Tiomatsu, et al. (2014). Pesquisa intervencionista: um ensaio sobre as oportunidades e riscos para pesquisa brasileira em contabilidade gerencial. Advances in Scientific and Applied Accounting 7.2, p. 244-265.
Oyadomari, José Carlos Tiomatsu, et al. (2013). Criação de conhecimento em práticas de controle gerencial: análise dos estudos internacionais. ASAA-Advances in Scientific and Applied Accounting 6, n. 1, p. 4-30.
Pardini, Daniel Jardim, et al. (2008). Competências empreendedoras e sistema de relações sociais: a dinâmica dos construtos na decisão de empreender nos serviços de fisioterapia. Revista de Negócios, v. 13, n. 1, p. 28-44.
PWC (2019). Pesquisa global de entretenimento e mídia 2019-2023. Disponível em: < https://www.pwc.com.br/pt/estudos/setores-atividade/pesquisa-global-de-entretenimento-e-midia-2019-2023.html >. Acesso em: 18 maio 2020.
Pinheiro, Patricia Peck. (2020). Proteção de Dados Pessoais: Comentários à Lei n. 13.709/2018-LGPD. Saraiva Educação SA.
Politou, Eugenia; Patsakis, Constantinos. (2018). Forgetting personal data and revoking consent under the GDPR: Challenges and proposed solutions. Journal of Cybersecurity 4, n. 1, tyy001.
Ramos, Pedro H. (2019). A Regulação de Proteção de Dados e Impacto para a Publicidade Online: Um guia para a LGPD. Baptista Luz. Disponível em: <https://baptistaluz.com.br/wp-content/uploads/2019/07/MP_guia_LGPD.pdf>. Acesso em 05 mar. 2020.
Rogers, Everett M. (2010). Diffutions of innovations. Sçao Paulo: Atlas.
Shewhart, Walter A. (1980). Economic control of quality of manufactured product 50th anniversary commemorative issue. American Society for Quality: Van Nostrand Reinhold Company; 2nd edição. ISBN 0-87389-076-0
Serpro (2019). LGPD: segurança e inovação. Disponível em: < https://www.serpro.gov.br/lgpd>. Acesso em: 10 fev. 2020.
Torres, Mariela, et al. (2019). Métodos de recolección de datos para una investigación. Facultad de Ingeniería - Universidad Rafael Landívar.

Published

2022-08-31

How to Cite

Pereira de Melo Medina Reyes, C., Geron, C. M. S., Formigoni, H., & Evaristo Pinto, A. (2022). The proposition of a process of compliance with the general data protection regulation in an advertising agency. Práticas Em Contabilidade E Gestão, 10(1), 1–23. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/pcg/article/view/15389

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>