A leitura de clássicos nas aulas de língua portuguesa

Authors

  • Francisca Oliveira Ufopa

Keywords:

Leitura, Literatura, Clássicos

Abstract

 This article points out some relevant aspects and needs regarding the practice of the act of reading. Engaging in readings, especially classic literary readings, which can occur through poems, short stories, novels, and/or fables within Portuguese language classes, emphasizing a more aesthetic approach where the reader can appreciate, be moved, interact with, and recognize themselves within the texts through their themes, characters, and stories. The observations are based on some readings and statements from scholars in the fields of language and literature, aiming not only for a pragmatic result but also a continuous process of learning, reflection, and critical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERNARDES E MATEUS, J. R. Literatura e Ensino do Português. Fundação Francisco Manoel dos Santos, outubro 2013.

BÉRTOLO, C. Uma operação de ler. In: BÉRTOLO, C. O banquete dos notáveis sobre leitura e crítica. 1ª ed. – São Paulo. Livros da Matriz, 2014.

CALVINO, I. Por que ler os clássicos? Companhia de bolso, 2007.

CONSSON, R. Letramento literário: Teoria e prática. 2. Ed.,11ª reimpressão – São Paulo: Contexto, 2021.

LAJOLO, M. Linguagem e Letramento em foco. Cefiel/IEL/Unicamp, 2005.

________, M. Literatura: ontem, hoje, amanhã – São Paulo. Editora Unesp, 2018.

MOISÉS, Massaud. Dicionário de Termos Literários. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 2004.

SILVA, V. M.T. Literatura Infantil Brasileira: Um guia professores e promotores de leitura. 2. ed.- ver. Goiânia: Canone Editorial. 2009.

SOUZA E CONSSON, R. S. R. Letramento Literário: Uma proposta para sala de aula. UNESP/UNIVESP – Conteúdo e didática de Alfabetização, 2011.

JOUVE, V. A leitura. São Paulo. Editora Unesp, 2002.

Published

2025-09-01

How to Cite

Oliveira, F. (2025). A leitura de clássicos nas aulas de língua portuguesa. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 25(2). Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/17851