A leitura de clássicos nas aulas de língua portuguesa
Keywords:
Leitura, Literatura, ClássicosAbstract
This article points out some relevant aspects and needs regarding the practice of the act of reading. Engaging in readings, especially classic literary readings, which can occur through poems, short stories, novels, and/or fables within Portuguese language classes, emphasizing a more aesthetic approach where the reader can appreciate, be moved, interact with, and recognize themselves within the texts through their themes, characters, and stories. The observations are based on some readings and statements from scholars in the fields of language and literature, aiming not only for a pragmatic result but also a continuous process of learning, reflection, and critical thinking.
Downloads
References
BERNARDES E MATEUS, J. R. Literatura e Ensino do Português. Fundação Francisco Manoel dos Santos, outubro 2013.
BÉRTOLO, C. Uma operação de ler. In: BÉRTOLO, C. O banquete dos notáveis sobre leitura e crítica. 1ª ed. – São Paulo. Livros da Matriz, 2014.
CALVINO, I. Por que ler os clássicos? Companhia de bolso, 2007.
CONSSON, R. Letramento literário: Teoria e prática. 2. Ed.,11ª reimpressão – São Paulo: Contexto, 2021.
LAJOLO, M. Linguagem e Letramento em foco. Cefiel/IEL/Unicamp, 2005.
________, M. Literatura: ontem, hoje, amanhã – São Paulo. Editora Unesp, 2018.
MOISÉS, Massaud. Dicionário de Termos Literários. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 2004.
SILVA, V. M.T. Literatura Infantil Brasileira: Um guia professores e promotores de leitura. 2. ed.- ver. Goiânia: Canone Editorial. 2009.
SOUZA E CONSSON, R. S. R. Letramento Literário: Uma proposta para sala de aula. UNESP/UNIVESP – Conteúdo e didática de Alfabetização, 2011.
JOUVE, V. A leitura. São Paulo. Editora Unesp, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Francisca Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.








