Análise do Discurso por meio de textos multimodais nas aulas de língua portuguesa
Keywords:
Portuguese Language, Interspeech, MultimodalAbstract
ABSTRACT
Many teachers use Discourse Analysis (DA) in their classes, but without the perception of this practice in Basic Education. Thus, we propose the objective of analyzing the interdiscursivity present in Armandinho's strips, under the theoretical support of AD in scholars such as Dominique Maingueneau (2000, 2008, 2015). We justify our choice in Armandinho's strips due to their critical-reflective and humorous character when appropriating social contexts. The results reveal that both verbal and non-verbal language are related to exteriority and the effects of meaning reflect the ideological conditions crossed in the speeches.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
BECK. Alexandre. Armandinho. Rio Grande do Sul. 10 abr. 2020. Instagram: @tirinhadearmandinho. Disponível em: https://www.instagram.com/p/B-zogNnjurD/. Acesso em: 17 abr. 2024.
BECK. Alexandre. Armandinho. Rio Grande do Sul. 10 fev. 2022. Instagram: @tirinhadearmandinho. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CZ0dgEwLj2p/. Acesso em: 20 abr. 2024.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 26 mar. 2024.
BRASIL. Resolução CNE/CP 2/2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (Cursos de licenciatura, de formação pedagógica para graduados e de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União. Brasília, 2 jul. 2015, seção 1. p. 8-12. 2015.
COURTINE, Jean-Jacques. Análise do discurso político: O discurso comunista endereçado aos cristãos. São Carlos: EdUFSCar, 2014.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 1996.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Front pages: (the critical) analysis of newspaper layout. In: BELL, A.; GARRETT, P. (Org.) Approaches to media discourse. Hoboken: Blackwell Publishing, 1998. p. 186-219.
KRESS, Gunther. Literacy in the New Media Age. London: Routledge, 2003.
IRINEU, L. M.; MENDES, M. das D. N. (Orgs.) Análise do Discurso e ensino de Língua Portuguesa: propostas didáticas para os ensinos fundamental e médio. Campinas, SP: Pontes Editores, 2019.
MAINGUENEAU. Dominique. Analisando discursos constituintes. Tradução de Nelson Barros da Costa. Revista do GELNE, Natal, RN, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2000. 22 fev.
MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. Tradução de Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2008.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise do discurso. Tradução de Sírio Possenti. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade, textos e tecnologias: provocações para a sala de aula. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Edmar Ferreira de Matos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.