Contributions of Bakhtinian discourse analysis to the study of educational public policies as a political phenomenon

Authors

Keywords:

Discourse analysis, Bakhtin, Educational public policy

Abstract

This article aimed to discuss discourse analysis in the light of Bakhtin and his contributions, as a qualitative data analysis technique, to the study of public educational policies as a political phenomenon, from a critical perspective. To do this, he used as an example the application of Bakhtinian discourse analysis in the treatment of part of the data from a doctoral research in Education in development. Firstly, he carried out a bibliographical study on Bakhtin's contributions to discourse analysis. Subsequently, as a result, he presented a systematization proposal for the application of discourse analysis to research on public educational policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fádya Lorena de Souza Moura, Universidade Federal do Pará

MESTRE EM EDUCAÇÃO (UFOPA).

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997a. 415 p.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na linguagem. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 1997b.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Trad. Paulo Bezerra. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. 5. ed. Rio de janeiro: Editora Forense Universitária, 2010. 366 p.

BANCO MUNDIAL. El desafío de crear universidades de rango mundial. Washington, DC: Banco Mundial, 2009.Disponívrl rm: https://documents1.worldbank.org/curated/en/805521468337255850/pdf/476100SPANISH0101OFFICIAL0USE0ONLY1.pdf. Acesso em: 20 jul. 2022.

BANCO MUNDIAL. La enseñanza superior: las lecciones derivadas de la experiencia. Washington, DC: Banco Mundial, 1995. Disponível em: https://documents1.worldbank.org/curated/en/274211468321262162/pdf/133500PAPER0Sp1rior0Box2150A1995001.pdf. Acesso em: 20 jul. 2022.

BANCO MUNDIAL. Qué hacemos. Washington, DC: Banco Mundial, [2022?]. Disponível em: https://www.bancomundial.org/es/what-we-do. Acesso em: 20 jul. 2022.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2011.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

OCDE. L'enseignement supérieur à l'horizon 2030 – Volume 2: Mondialisation, La recherche et l'innovation dans l'enseignement. [Paris]: OECD, 2011. Disponível em: https://read.oecd-ilibrary.org/education/l-enseignement-superieur-a-l-horizon-2030-volume-2-mondialisation_9789264075405-fr#page4. Acesso em: 20 jul. 2022.

OECD. Cómo trabajamos. [Paris]: OECD [2022?]. Disponível em: https://www.oecd.org/acerca/como-trabajamos/. Acesso em: 20 jul. 2022.

UFOPA. PDI – Plano de Desenvolvimento Institucional –da UFOPA 2019-2023. Santarém: UFOPA, 2019. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/media/file/site/proplan/documentos/2020/766ea1d5a36f6bde3acdc4b46199218e.pdf. Acesso em: 03 abr. 2023.

UFOPA. Histórico e Localização. Santarém, 2022. Disponível em: http://www.UFOPA.edu.br/UFOPA/institucional/sobre-a-UFOPA/historico-e-localizacao/. Acesso em: 05 abr. 2021.

UNESCO. Conferência Mundial sobre Ensino Superior 2009: as novas dinâmicas do ensino superior e pesquisas para a mudança e o desenvolvimento social. Paris: UNESCO, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=4512-conferencia-paris&Itemid=30192. Acesso em: 6 abr. 2023.

UNESCO. Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción. Paris: UNESCO, 1998. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000113878_spa. Acesso em: 20 jul. 2022.

UNESCO. UNESCO in brief. [Paris]: UNESCO, [2022?]. Disponível em: https://www.unesco.org/en/brief. Acesso em: 20 jul. 2022.

Published

2024-07-24

How to Cite

de Souza Moura, F. L., & dos Santos Brasil, H. (2024). Contributions of Bakhtinian discourse analysis to the study of educational public policies as a political phenomenon. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 24(1), 121–139. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/16773