Fazer-se leitor, fazer-se mediador: a leitura de literatura na escola
Keywords:
Professor-leitor Professor-mediador. Formação do leitor de literatura.Abstract
The present work aims to reflect on the role of teachers as facilitators of critical and humanized readers. Drawing on the studies of Freire (2011, 2019 a, b), Fonseca (2018), Rego (2021), among others, it proposes a discussion on the process of mediation as a means to cultivate readers, highlighting the pivotal role of teachers. Additionally, considering the contributions of Candido (2011), Freire and Guimarães (2011), and Cosson (2014 a, b), the significance of literary texts in nurturing individual humanization is underscored. Lastly, the National Common Curricular Base (BRASIL, 2018) emerges as the guiding framework for literature education, aligning with Freire's ideals of stimulating critical thinking to promote liberating education.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em fevereiro/2023.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. 5ª edição. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2011 [1988].
CORSINO, Patrícia. Literatura na educação infantil: possibilidades e ampliações. In Literatura: ensino fundamental. Coordenação, Aparecida Paiva, Francisca Maciel, Rildo Cosson. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. 3ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2014 (a). [2006]
______. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014b.
FONSECA, V. da. Desenvolvimento cognitivo e Processo de Ensino-Aprendizagem: abordagem psicopedagógica à luz de Vygotsky. Rio de Janeiro: Petrópolis, 2018.
FREIRE, Paulo. GUIMARÃES, Sérgio. A África ensinando a gente: Angola, Guiné-Bissau, São Tomé e Príncipe. São Paulo: Paz e Terra, 2011. [2003].
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 51 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança. 26 ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019 (a).
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 60 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019(b).
LEAL, T F; ALBUQUERQUE, E B C. Literatura e formação de leitores na escola. In Literatura: ensino fundamental. Coordenação, Aparecida Paiva, Francisca Maciel, Rildo Cosson. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.
OLIVEIRA, A. A. de. O professor como mediador das leituras literárias. In Literatura: ensino fundamental. Coordenação, Aparecida Paiva, Francisca Maciel, Rildo Cosson. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.
REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis. RJ: Vozes, 8ª impressão, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Juliana Ap Melo Almeida Mangussi, Camila
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.