A avaliação de Língua Portuguesa em formato de trilha de aprendizagem
um exemplo de sucesso no cenário pandêmico
Keywords:
Avaliação, Ensino, Língua PortuguesaAbstract
This study aims to present and discuss evaluative methods in remote teaching due to the pandemic context established by Covid-19. In particular, what is presented in the paper concerns an evaluative practice of a learning path in the Portuguese language school subject. The discussions and reflections outlined here are based on theorists in the area of school assessment and Portuguese language teaching in line with the propositions identified in the BNCC, plus Linguistic Functionalism, which subsidizes work with language and text. The results of this practice point to an evaluation method that allows students to develop more effective skills and abilities, which contribute to their actual learning, favoring an autonomous and protagonist formation at school and in life in society.
Downloads
References
ANTUNES, I. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasil no Pisa 2018. Brasília, DF, 2020a. Disponível em: https://download.inep.gov.br/acoes_ internacionais/pisa/documentos/2019/relatorio_PISA_2018_preliminar.pdf. Acesso em: 25 abr. 2021.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resultados Enem 2019. Brasília, DF, 2020b. Disponível em: https://download.inep. gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2019/apresentacao_resultados_enem_2019. pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/ uploads/2018/04/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site.pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to funcional grammar. 4. th. London/New York: Routledge, 2014.
HOFFMANN, J. M. L. Avaliação mediadora: uma relação dialógica na construção do conhecimento. São Paulo: FDE, 1994. p. 51-59. (Série Ideias).
HOFFMANN, J. M. L. Avanços nas concepções e práticas da avaliação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO, 13., 2015, Pernambuco. Anais [...]. Pernambuco: [s.l.], 2015. 7 p. Disponível em: http://intranet.pe. senac.br/dr/ascom/congresso/anais/2015/arquivos/pdf/atlas/Texto1JussaraHofman.pdf. Acesso em: 22 abr. 2021.
LUCKESI, C. C. Educação, avaliação qualitativa e inovação – II. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2012. 30 p. (Série Documental. Textos para Discussão).
PERRENOUD, P. et al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2007.
WIGGINS, G. À true test: toward more authentic and equitable assessment. The Phi Delta Kappan, v. 70, n. 9, p. 703-714, 1989. Disponível em: https://www.jstor.org/ stable/20404004. Acesso em: 18 maio 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Camila Marson
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.