Atividade de Língua Portuguesa para o ensino médio

contribuições da análise do discurso

Authors

  • Marilene Aparecida Paula da Costa Braga Pontifícia Universidade Católica
  • Mônica Cardoso Pereira Pontifícia Universidade Católica

Keywords:

Ensino de língua portuguesa, Análise do discurso, Posicionamento

Abstract

This work presents a didactic activity of the portuguese language directed to high school students belonging to different sociocultural contexts: public and private school. The objective is to demonstrate that it is possible to successfully apply the same content in different school universes. Seeking a reflection on the importance of positioning oneself in the most varied everyday social interactions, we resorted to studies of Discourse Analysis linked to Positioning Theory. The results showed similarity in the students' responses regarding their choices and the desire to legitimize their own discourse.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mônica Cardoso Pereira, Pontifícia Universidade Católica

Mestranda do programa de Pós-graduação em Língua Portuguesa da Pontifícia Universidade Católica. Professora de Educação Básica de Língua Portuguesa em instiuição pública e privada.

 

References

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília, 2001.

FREIRE, P. Política e educação: ensaios. São Paulo: Cortez, 2001. v. 23. (Coleção Questões de Nossa Época).

HARRÉ, R.; LANGENHOVE, L. V. Positioning theory: moral contexts of intentional action. Oxford: Blackwell Publishers, 1999.

IRINEU, L. M.; MENDES, M. D. N. (org.). Análise do discurso e ensino de língua portuguesa: propostas didáticas para os ensinos fundamental e médio. Campinas: Pontes, 2019.

MAINGUENEAU, D. Discurso e análise do discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2020.

MAINGUENEAU, D. Novas tendências em análise do discurso. Campinas: Pontes/Ed. Unicamp, 1997.

Published

2023-06-19

How to Cite

Aparecida Paula da Costa Braga, M., & Cardoso Pereira, M. (2023). Atividade de Língua Portuguesa para o ensino médio: contribuições da análise do discurso. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 23(1), 155–173. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/15861