PCN, DCN, and BNCC:
the documental acronyms in English Language & Literature Teaching program
Keywords:
English Language & Literature Teaching, Teacher training, Legal documentsAbstract
When considering the training of future teachers, it is necessary to think about what work they will perform. Although other activities are possible, the degree focuses on teaching itself. Thus, understanding the documents that govern primary and secondary education, which are areas and levels of performance of this professional in training, is fundamental to thinking about their practice. This article aims to analyze the construction of the teacher through the National Curriculum Parameters (PCN), National Curricular Guidelines (DCN), and the National Common Curricular Base (BNCC), considering their initial training as English Language and Literature students.
Downloads
References
BRASIL. Câmara dos Deputados. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 14. ed. Brasília, DF: Edições Câmara, 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 24 jan. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_ EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais: temas transversais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Conselho Nacional da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB/ Dicei, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677- -diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: jan. 2023.
CAZDEN, C. et al. Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. (Organização de Ana Elisa Ribeiro e Hércules Tolêdo Corrêa. Tradução Adriana Alves Pinto et al.). Belo Horizonte: LED, 2021.
GOVERNO DO PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica – Língua Estrangeira Moderna. Curitiba: Seed, 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/dce_lem.pdf. Acesso em: 24 jan. 2023.
LIMA, L. T.; SOUZA, S. M. F.; LUQUETTI, E. C. F. O ensino da habilidade oral da língua inglesa nas escolas públicas. Cadernos do CNLF, v. 18, n. 10, p. 86-103, 2014. Disponível em: http://www.filologia.org.br/xviii_cnlf/cnlf/10/007.pdf. Acesso em: 18 maio 2023.
RAJAGOPALAN, K. O ensino de línguas como parte da macropolítica linguística. In: GERHARDT, A. F. L. M. et al. (org.). Linguística aplicada e ensino: língua e literatura. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 47-73.
SILVA, A. B.; OLIVEIRA; A. P. Abordagem alternativa no ensino de inglês. In: LIMA, D. C. (org.) Ensino e aprendizagem de língua inglesa: conversa com especialistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2009. p. 141-149.
SILVA, F. M. Dos PCN LE às OCEM: o ensino de língua inglesa e as políticas linguísticas educativas brasileiras. Pesquisas em Discurso Pedagógico, n. 1, 2015. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/24801/24801.PDF. Acesso em: 18 maio 2023.
SIQUEIRA, D. S. P. Inglês como língua franca: o desafio de ensinar um idioma desterritorializado. In: GIMENEZ, T.; CALVO, L. C. S.; EL KADRI, M. S. (org.). Inglês como língua franca: ensino-aprendizagem e formação de professores. Campinas: Pontes Editores, 2011. p. 87-115.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fabielle Rocha Cruz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.