Processos (trans)formativos de professores alfabetizadores numa perspectiva discursiva em Cuiabá (MT)
Keywords:
Perspectiva discursiva, Formação de Professores, VivênciaAbstract
Abstract
In this article, we propose an approach to the (trans)formation of teachers in a discursive perspective of literacy, based on the principle that there is an urgent need to rethink hegemonic practices of teaching and learning in reading and writing. At first, there is a contextualization of the discursive perspective of literacy, then we dialogue with some points that we consider significant for the (trans)formation of the teacher and, finally, we present the experience of a practice based on the discursive perspective of literacy and Theory Cultural-historical. At the end, we consider that there is a great demand for actions that promote the (trans)training of teachers, whether initial or continuous, and that there is great space for discussions and research involving the teaching-learning of reading and writing.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1981.
BARROS, M. Poesia completa. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
FREIRE, P. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez Editora, 1983.
FREIRE, P. Conscientização e alfabetização: uma nova visão do processo. Estudos Universitários, Recife, n. 4, abr./jun. 1963. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/ revistas/estudosuniversitarios/article/view/254888. Acesso em: abr. 2023.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998. GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. Cascavel: Assoeste, 1984.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2011a.
IMBERNÓN, F. Escola, formação de professores e qualidade do ensino. Portugal: Melo, 2011b.
IMBERNÓN, F. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez Editora, 2009.
MORTATTI, M. R. L. História dos métodos de alfabetização no Brasil. 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/alf_mortattihisttextalfbbr. pdf. Acesso em: 3 nov. 2021.
PIGNATARI, D. O que é comunicação poética. 8. ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2005.
SMOLKA, A. L. B. A alfabetização como processo discursivo. 170 f. 1987. Tese (Doutorado) − Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1987.
SMOLKA, A. L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. São Paulo: Cortez Editora, 1989.
VYGOTSKY, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10 ed. São Paulo: Ícone, 1988. p. 103-117.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Agnaldo Périgo, Abraão Augusto da Silva Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.