Língua portuguesa em sala de aula

considerações a partir de experiência no ensino médio noturno

Authors

  • Isabela Bragança Universidade Presbiteriana Mackenzie

Keywords:

Contexto social, Ensino, Língua portuguesa

Abstract

This article reflects on the motivations and studying conditions of night shift high school students at a public school, considering concepts taken from Paulo Freire’s Pedagogy of the oppressed and other works that are based on his methodology. The objective of this reflection is to bring to light questions related to the social context of the youth in these studying conditions and, through the description of a personal work experience with these young boys and girls, propose a way so that Portuguese classes are more effectively relevant to this group of students.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADRIÃO, T. Ensino médio noturno em São Paulo: democratização e diversidade. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2006.

AGUIAR, M. S.; SANTOS, L. W. dos. Ensino de língua portuguesa nas duas primeiras décadas do século XXI. Policromias, Rio de Janeiro, ano 4, p. 360-394, 2019.

COSTA, G. L. M. O ensino médio no Brasil: desafios à matrícula e ao trabalho docente. R. Bras. Est. Pedag., Brasília, DF, v. 94, n. 236, p. 185-210, 2013.

DOIS MILHÕES de crianças e adolescentes de 11 a 19 anos não estão frequentando a escola no Brasil, alerta Unicef. 15 set. 2022 [on-line]. Disponível em: https://www. unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/dois-milhoes-de-criancas-e-adolescentes- -de-11-a-19-anos-nao-estao-frequentando-a-escola-no-brasil. Acesso em: 10 nov. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 46 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

GAVRAS, D. Número de jovens ocupados em trabalhos domésticos despenca 35% em dez anos. Folha de S.Paulo, São Paulo, 27 ago. 2022 [on-line]. Disponível em: https:// www1.folha.uol.com.br/mercado/2022/08/numero-de-jovens-ocupados-em-trabalhos- domesticos-despenca-35-em-dez-anos.shtml. Acesso em: 15 nov. 2022.

POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas: Mercado de Letras/Associação de Leitura do Brasil, 1996.

TOGNI, A. C.; CARVALHO, M. J. S. A escola noturna de ensino médio no Brasil. Revista Iberoamericana de Educación, [s. l.], n. 44, p. 61-76, 2007.

TROPA de elite. Direção: José Padilha. Produção: Zazen Produções. Intérpretes: Wagner Moura, André Ramiro, Caio Junqueira et al. 2007.

Published

2023-06-19

How to Cite

Bragança, I. (2023). Língua portuguesa em sala de aula: considerações a partir de experiência no ensino médio noturno. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 23(1), 48–59. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/15779