Da LDB à BNCC
A leitura nos documentos norteadores da educação básica nacional
Keywords:
Reading, Basic Education, Brazilian Educational Official DocumentsAbstract
This paper aims to analyze how reading is treated in the basic documents of the Brazilian Basic Education, namely: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Básica and Base Nacional Comum Curricular. By understanding reading as a highly necessary social practice for the teaching-learning process of the students who are on the school benches, and the discussion around the importance of the educator always revisiting the notes in the educational legal texts to reflect on their pedagogical practice, this analysis will be intertwined with the thoughts departing from Fischer (2006), Lajolo (2006), Freire (2011), Freire and Macedo (2021) and Vasconcelos (2012).
Downloads
References
BRASIL. Câmara dos Deputados. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 14. ed. Brasília, DF: Edições Câmara, 2017b.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB n. 2, de 7 de abril de 1998. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 abr. 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ dmdocuments/resolucao_ceb_0298.pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEF, 2017a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP n. 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 dez. 2017. (2017c). Disponível em: http://basenacionalcomum. mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017. pdf. Acesso em: 12 mar. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Conselho Nacional da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB/Dicei, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013- -pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: abr. 2023.
FISCHER, S. R. História da leitura. São Paulo: Editora Unesp, 2006.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2011. v. 22. (Coleção Questões da Nossa Época).
FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. ed. São Paulo: Ática, 2006.
VASCONCELOS, M. L. Educação básica: a formação do professor, relação professor- -aluno, planejamento, mídia e educação. São Paulo: Contexto, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nickolas Marques de Andrade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.