The Teaching of Architectural and Urbanistic Project at the end of the Course: A Propositional Reflection for Graduation Final Project

Authors

  • Sergio Moacir Marques Faculdade de Arquitetura e Urbanismo UniRitter - FAU/UniRitter Faculdade de Arquitetura da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - FA/UFRGS http://orcid.org/0000-0003-0355-7923

Keywords:

Teaching, Design, Work Final Graduate

Abstract

Considerations about fundamental aspects of the teaching of architectural design and urban planning in the Graduate Final Work in architecture courses in Brazil and Latin America, aiming the formulation of possibly referential guidelines reflection and propositions for the activity of academic organization on the part of teachers and institutions, as well as to carry out the work on the part of students, with a view to excellence. Material synthesized from student experiments between 1996 and 2015, in almost twenty years of existence of the Núcleo de Projetos - FAU UniRitter, Laboratory for education, research and activities in the design area, which is a headquartered activity in the Final Graduation Work. From academic research in preparation in the strictu sensu program of the institution, this article aims to expose the focus and context addressed and guide the conceptual framework to be temporized with other collaboratives experiences with the education improvement of Architecture and Urbanism project in final course. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergio Moacir Marques, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo UniRitter - FAU/UniRitter Faculdade de Arquitetura da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - FA/UFRGS

Graduado em Arquitetura e Urbanismo (FAU/UniRitter, 1984). Mestre em Teoria, História e Crítica da Arquitetura (PROPAR/UFRGS,1999, Orient. Dr. Elvan Silva). Doutor em Arquitetura Moderna Brasileira, (PROPAR/ UFRGS, Orient. Carlos E. D. Comas - Laboratório de la Forma Moderna ETSAB/ UPC, orient. Hélio Piñon, 2012), Prêmio CAPES de Tese, 2013. Realizou cursos de especialização e estágios de complemento à especialização em Arquitetura Habitacional (PROPAR/UFRGS, 1985), Arquitetura e Meio-Ambiente (GRECO/ENSA, Toulouse, 1991), Ensino do Projeto Arquitetônico (EA/UM, Montreal, 2000). Atualmente é professor titular da graduação, pós graduação, corpo permanente do PPGAU UniRitter/Mackenzie, pesquisador e coordenador do Núcleo de Projetos da FAU/UniRitter; professor adjunto da FA/UFRGS; coordenador do DOCOMOMO - Núcleo RS para o Biênio 2008/2009 e vice-coordenador para 2010/2011 e 2012/2013. É autor e organizador de livros, artigos e projetos publicados em periódicos do Brasil, Argentina, Uruguai, México, Espanha, Portugal e Coréia do Sul. Sócio do MooMAA - Moojen & Marques Arquitetos Associados (desde 1987) com projetos premiados e publicados no Brasil e exterior, atua na área de projetos de arquitetura, urbanismo e comunicação visual. Temas de interesse acadêmico: Ensino do Projeto de Arquitetura e Urbanismo, Arquitetura Moderna, Arquitetura Contemporânea, Arquitetura Latino-Americana.

Published

2016-11-29

How to Cite

MARQUES, S. M. The Teaching of Architectural and Urbanistic Project at the end of the Course: A Propositional Reflection for Graduation Final Project. Graduate Journal in Architecture and Urbanism, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 17, 2016. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgau/article/view/2016.2%20Marques. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

On Design