Inovação em Microempresas da Economia Criativa: Um Estudo de Múltiplos Casos

Autores

  • Mariana Bianchini Galuk School of Management/Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Aurora Carneiro Zen School of Management/Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Bruno Anicet Bittencourt School of Management/Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Guilherme Mattos School of Management/Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Daniela Callegaro de Menezes School of Management/Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)

Palavras-chave:

Inovação. Economia Criativa. Microempresas. Processo de Inovação. Criatividade.

Resumo

Objetivo: As pesquisas relacionadas a Economia Criativa vêm aumentando consideravelmente nos últimos anos, principalmente pelo aumento de sua representatividade na economia global. Acredita-se que as organizações da economia criativa possuem características organizacionais diversas dos setores econômicos tradicionais, em que a criatividade é relevante no processo de inovação. Assim, o objetivo deste trabalho é analisar a inovação em organizações da economia criativa.

Originalidade/Lacuna/Relevância/Implicações: A literatura brasileira sobre inovação em negócios criativos ainda é incipiente, assim, espera-se contribuir para os estudos de administração.

Principais aspectos metodológicos: Pesquisa qualitativa exploratória abrangendo quatro microempresas do segmento de economia criativa. A abordagem teórica foi sobre inovação em organizações criativas e a análise sobre a inovação nas empresas investigadas foi realizada a partir de três categorias identificadas na literatura: organização, opções tecnológicas e clientes.

Síntese dos principais resultados: Constatou-se algumas características diversas dos segmentos tradicionais da economia, tanto no tipo de inovação, quanto na forma como a inovação é gerenciada. Entretanto, é questionável se a flexibilidade que tanto auxilia no fluxo de ideias e informações seria uma realidade em empresas de maior porte.

Principais considerações/conclusões: Como contribuições, este artigo levantou uma reflexão sobre criatividade e inovação neste segmento e também sobre a inovação em microempresas criativas.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Mariana Bianchini Galuk, School of Management/Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)

Master's student in Management at Federal University of Rio Grande do Sul. Bachelor degree in business administration at UFRGS in 2013. She is a member of the research group Gpei, in the School of Management and her research interests are business models, entrepreneurship, clusters, internationalization and innovation.

Aurora Carneiro Zen, School of Management/Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)

She is professor in Innovation Management and International Business at UFRGS (Federal University of Rio Grande do Sul), Brazil. She is PhD. in Business Management from UFRGS, with a period at Kedge Business School, Marseille, France. Currently, she is also director of Services and Projects at Zenit Science Park. Her research interest are: innovation, science parks and incubators, clusters and international business.

Bruno Anicet Bittencourt, School of Management/Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduate (2012), Master (2016) and PhD in Business Management (Sustainability,Technology and Innovation). Researcher in GPEI - Research Group on Strategy, Internationalization and Innovation. His research interests: innovation, clusters and networks, entrepreneurship and learning.

Guilherme Mattos, School of Management/Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)

He is currently a master's student at the Business School of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) and researches themes related to innovation, technology and business incubators. During his undergraduation course in Business Administration he earned scholarships to study at Shanghai Jiao Tong University (China) and at Kedge Business School (France). He is also part of GPEI research group. 

Daniela Callegaro de Menezes, School of Management/Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)

Bachelor's at Administration from Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), Master's at Administration from Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999) and Doctorate at Multidisciplinary from Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). Professor Adjunto II in School of Management in Federal University of Rio Grande do Sul, contributes as a researcher with GPEI (Research Group on Strategy, Innovation and Internationalisation) and GPS (Research Group on Sustainability and Innovation). She also acts as Coordinator of Marketing and Communications and as a consultant in NAGI-UFRGS project (funded by FINEP). She has experience in Administration, with emphasis in Marketing, acting on the following topics: marketing relationship, loyalty, co-creation of valu,e conscious consumer behavior, creative economy and agribusiness.

Downloads

Publicado

2016-11-16

Edição

Seção

Recursos e Desenvolvimento Empresarial