Samba-plot: the formation of a (sub)genre

Authors

Abstract

Original cultural form of Brazil, the samba-plot has become an instru-ment of formation of nationalist consciousness along the outlying communities. The mystification of facts and the creation of national heroes from the beginning were present in the song of the samba schools. In this paper, we study the re-presentations of nationalism and ethnicity in the samba schools, particularly in its song. The corpus will focus on the two oldest schools in activity, Portela and Estação Primeira da Mangueira, from its foundation, in the 1930s, to the 1980s.

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Author Biographies

Luís Augusto Fischer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor Titular de Literatura Brasileira da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É graduado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1980), mestre (1988) e doutor (1998) em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Fez estágio de pós-doutorado na Sorbonne, Paris VI (2015). É autor de vários livros, entre os quais "Machado e Borges" (2008). É crítico literário e desenvolve pesquisas na área de história da literatura brasileira e americana.

Jackson Raymundo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), área Estudos de Literatura. Mestre em Letras pela UFRGS, área Estudos de Literatura, especialidade Literatura Brasileira. Especialista em Administração Pública Contemporânea pela UFRGS. Graduado em Letras pela UFRGS, com ênfase em Português-Italiano e respectivas literaturas. Pesquisador da cultura brasileira, em especial da canção popular. Foi professor da Especialização em Literatura Brasileira da UFRGS. Atualmente está em estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília. É Coordenador de Cursos Lato Sensu do Decanato de Pós-Graduação da Universidade de Brasília.

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Published

2016-06-08

How to Cite

Fischer, L. A., & Raymundo, J. (2016). Samba-plot: the formation of a (sub)genre. Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 18(1), 186–197. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/7437