Ponto de vista e posturas enunciativas em redações do Enem.

Authors

Keywords:

Ponto de vista, Posturas enunciativas, Gêneros do discurso, Redação do Enem

Abstract

This article analyzes which enunciative postures are activated by the Enem participant in the hierarchy of points of view mobilized in the text of the essay evaluated with a thousand marks and to what extent they are related to constraints of the speech genre. To this end, it is based on the theoretical apparatus of Textual Linguistics currently practiced in Brazil (Cavalcante, 2012; 2016; Cavalcante et al., 2020; Cavalcante et al., 2022) in interface with the enunciative and interactionist perspective from the point of view of Rabatel (2015; 2016a; 2016b; 2021). The results indicate that the points of view are hierarchized based on different positions and that, at certain points in the text, it is not possible to circumvent the primacy of generic obligations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ananias Agostinho da Silva, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Doutor em Estudos da Linguagem. Professor da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Líder do Grupo de Pesquisa em Estudos Linguísticos do Texto (UFERSA). Membro dos grupos de pesquisa: Protexto (UFC); Texto, Escrita e Leitura (PUC-SP); Grupo de Pesquisa em An´álise Textual dos Discursos (UFRN). 

References

ADAM, J-M. A linguística textual: introdução à análise textual dos discursos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

AMOSSY, R. A argumentação no discurso. São Paulo: Contexto, 2018.

BAKHTIN, M Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BENVENISTE, E. Problemas de Linguística Geral II. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2006.

CAVALCANTE, M. M. Os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2014.

CAVALCANTE, M. M. Abordagens da Argumentação nos estudos de Linguística Textual. Revista Virtual de Estudos da Linguagem, v.14, p.106-124, 2016.

CAVALCANTE, M. M. et al. Linguística textual e argumentação. Campinas: Pontes, 2020.

CAVALCANTE, M. M. et al. Linguística textual: conceitos e aplicações. Campinas: Pontes, 2022.

CAVALCANTE, F. M. L; SILVA, A. A. A redação do Enem: um estado do conhecimento. Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, v. 23, n. 2, p. 51-70, 13 out. 2023.

CORTEZ, S. L. A construção textual-discursiva do ponto de vista: vozes, referenciação e formas nominais. 2011. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de 132 Estudos da Linguagem. Campinas, SP, 2011.

CHARAUDEAU, P. O contrato de comunicação na sala de aula. Tradução de Cristian Nicolas Gouraud. Inter-Ação, Goiânia, v. 37, n. 1, p. 1-14, jan./jun. 2012.

CUSTÓDIO-FILHO, V. CAVALCANTE, M. M. Ponto de vista em Linguística Textual: efeitos argumentativos e aplicações no ensino de Língua Portuguesa. Ensin@ UFMS, v. 4, n. 8, p. 379-403, 2023.

FERNANDES, L. A. M. L. O funcionamento enunciativo da argumentação: a prova de redação do ENEM. 196 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.

GENETTE, G. Figures III. Paris: Seuil, 1972, p. 67-282.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

RABATEL, A. Argumenter en racontant: (Re) lire et (ré) écrire les textes litttéraires. 1. ed. Bruxelles: De Boeck, 2004.

RABATEL, A. Le point de vue, une catégorie transversale. Le Français aujourd’hui, n. 151, p. 57 68, 2005.

RABATEL, A. Schémas, techniques argumentatives de justification et figures de l’auteur (théoricien et/ou vulgarisateur). Revue d’anthropologie des connaissances, março, 2010, p. 505-25. (Tradução livre da Profa. Maria das Graças Soares Rodrigues).

RABATEL, A. Postures énonciatives, variable générique et stratégies de positionnement. In: ANGERMULLER, Johannes; PHILIPPE, Gilles. Analyse du discours et dispositifs d'énonciation: autour des travaux de Dominique Maingueneau. Limoges: Lambert-Lucas, 2015, p. 125-135.

RABATEL, A. Homo Narrans: por uma abordagem enunciativa e interacionista da narrativa. São Paulo: Cortez, 2016a.

RABATEL, A. Os desafios das posturas enunciativas e de sua utilização em didática. Trad. Weslin de Jesus Santos Castro. EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, n. 12, p. 191-233, jul/dez. 2016b.

RABATEL, A. Les stratégies émotives d’un repentir public offensif. In: RABATEL, A. Pour une lecture linguistique et critique des medias: empathie, éthique et point(s) de vue. Limoges: Lambert-Lucas, 2017.

RABATEL, A. Homo Narrans: por uma abordagem enunciativa e interacionista da narrativa (volume 2). Natal, RN: Edufrn, 2021.

SILVA, A. A.; SÁ, K. B.; SANTOS, S. A. (2023). Plano de texto e organização tópica em redação do Enem: pontuando contribuições para o ensino de produção textual. Revista Da Anpoll, 54(1), 2023, p. 01-14.

Published

2024-09-13

How to Cite

Agostinho da Silva, A. (2024). Ponto de vista e posturas enunciativas em redações do Enem. Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 26(2), 1–18. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/16946

Issue

Section

Dossiê Temático - Abordagens teórico-analíticas do texto