A noção de competência e a Língua Portuguesa nos documentos oficiais brasileiros
Keywords:
Competences. Teacher. Portuguese Language. Teaching-learning. Official documents.Abstract
The present study aims at the production of knowledge about the competences that the Portuguese Language teacher must consider and integrate in their planning and in their didactic-pedagogical actions at different levels of education in Brazil. Therefore, after making a conceptual review of the word competence in multiple contexts, focusing on the notion of this term in the teaching-learning process, the concept and its consequences are discussed as established by the official documents of the Brazilian educational system (LDB, PCN, BNCC, DCN).
Downloads
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Orientação para as diretrizes curriculares dos cursos de graduação. Brasília, MEC, 03 dez. 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0776.pdf>. Acesso em: 10 out. 2022.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Senado Federal, Brasília, DF, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.Htm>. Acesso em: 10 out. 2022.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm>. Acesso em: 10 out. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base: Ensino Médio. Brasília, MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/BNCCv_Ensino Medio_embaixa_site.pdf>. Acesso em: 10 out. 2022.
BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Volume 2: Língua Portuguesa. Brasília, MEC/SEF, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro02.pdf>. Acesso em: 10 out. 2022.
BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília, MEC, 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf>. Acesso em: 10 out. 2022.
CARNEIRO, M. A. LDB fácil: leitura crítico-compreensiva artigo a artigo. 22. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
CASAGRANDE, N. S. A oficina pedagógica: uma prática necessária na formação do professor de Língua Portuguesa. In: VASCONCELOS, M. L. M. C. (Org.). Língua e literatura: ensino e formação de professores. São Paulo: Mackenzie, 2016, p. 81-103.
DIAS, I. S. Competências em educação: conceito e significado pedagógico. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 73-78, jan./jun. 2010.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Editora Unesp, 2001.
FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo leitura da palavra. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.
PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Tradução Bruno Charles Magne. Porto Alegre: Artmed, 1999.
PERRENOUD, P. Desenvolver competências ou ensinar saberes?: a escola que prepara para a vida. Tradução Laura Solange Pereira. Porto Alegre: Penso, 2013.
RAMOS, M. N. A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? 3. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
ROJO, R. (Org.). A prática de linguagem em sala de aula: praticando os PCN's. Campinas: Mercado de Letras, 2006.
ROMANELLI, O. de O. História da educação no Brasil. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
ROPÉ, F.; TANGUY, L. (Org.). Saberes e competências: o uso de tais noções na escola e na empresa. Campinas: Papirus, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luciana Luciani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals accepted and published become property of Mackenzie Presbyterian University, being forbidden their total or partial reproduction without permission of the Editorial Board, except for study and research.