Students’ reading identities during high school

Authors

  • Flávia Brocchetto Ramos Professora na Universidade de Caxias do Sul
  • Aline Dalpiaz Troian

Keywords:

: Literary Reading. Narrative. Federal Institute of Rio Grande do Sul, Literary reading

Abstract

Literary reading and its reverberations in the process of identity construction is the focus of this study, which is based on qualitative research carried out with students, who integrate an extracurricular teaching project structured as a literary circle. With an approach to Literature as a cultural practice in its interfaces with identity processes, the data collected – by means of sociographic questionnaires, emic-rhythmic maps, written narratives – was discussed using the guidelines of textual discourse analysis. It was possible to identify the individuals’ adhesion to the reader identity as well as the meanings they attribute to this identity, their reading trajectories and the role of literary reading in their life history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flávia Brocchetto Ramos, Professora na Universidade de Caxias do Sul

Doutor em Letras. Bolsista CNPq. Professora no PPGEdu e PPGLet UCS.

References

FURTADO, M. I. S. O papel mediador de paratextos na leitura literária de estudantes do quarto ano no ensino fundamental. 2019. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2019.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HORELLOU-LAFARGE, C.; SEGRÉ, M. Sociologia da leitura. Tradução Mauro Gama. Cotia: Ateliê Editorial, 2010.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo construído de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009. Acesso em: 18 jan. 2021.
PAIS, José Machado. Introdução (Traçado do estudo). In: ________________ (coord.). Traços e riscos de vida: uma aproximação qualitativa a modos de vida juvenis. Porto: Ambar, 1999.
PAIS, José Machado. Sociologia da vida cotidiana. 6. ed. Lisboa: ICS, 2015.
PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Tradução Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2008.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. Tradução Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.

Published

2022-04-26

How to Cite

Ramos, F. B., & Dalpiaz Troian, A. . (2022). Students’ reading identities during high school. Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 24(1), 1–15. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/15067

Issue

Section

Other Languages