Storytelling

The role of the teacher from the perspective of hybrid teaching

Authors

  • Neusa Maria Oliveira Barbosa Bastos Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM), São Paulo, SP, Brasil
  • Nancy dos Santos Casagrande Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, SP

Keywords:

Storytelling, Interlocutors, Teachers, Hybrid teaching, Pandemic

Abstract

This article aims to present the concept of storytelling, pointing out some strategies used by the teacher as a storyteller, adapting his intentions in relation to the interlocutors involved in the enunciative context, considering the current moment of the COVID-19 pandemic, which presupposes the adoption of hybrid teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOVICH, F. Literatura infantil: gostosuras e bobices. 5. ed. São Paulo: Scipione, 2005 [1989].

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. de M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BASTOS, N. B.; CASAGRANDE, N. dos S. Língua Portuguesa: discursos lusófonos: pedagógicos, políticos, culturais, literários e tecnológicos. Cadernos de Pós-Graduação em Letras, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 11-16, jan./abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Política nacional de educação infantil: elos direitos das crianças de zero a seis anos à educação. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2006.

BRENMAN, I. Através da vidraça da escola: formando novos leitores. 2. ed. Belo Horizonte: Aletria, 2012.

BUSATTO, C. Contar e encantar: pequenos grandes segredos da narrativa. Petrópolis: Vozes, 2003.

COELHO, B. Contar histórias: uma arte sem idade. 8. ed. São Paulo: Ática, 1999.

GARCIA, A. L. M.; REDEL, E.; MARTINY, M. M. Modelo de ensino-aprendizagem híbrido de alemão no Brasil: uma tendência contemporânea desafiadora?. Revista Pandaemonium, São Paulo, v. 24, n. 42, p. 137-164, jan./abr. 2021.

GUIRAUD, P. A linguagem do corpo. São Paulo: Ática, 2001.

LEMOS, I. S. A comunicação não verbal: um estudo de caso. UNIrevista, Porto Alegre, v. 1, n. 3, p. 1-12, jul. 2006.

MARCUSCHI, L. A. Atividades de compreensão na interação verbal. In: PRETI, D. (org.). Estudos de língua falada: variações e confrontos. São Paulo: Humanitas, 1999.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MORAN, J. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. de M. (org.) Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

PIZA, C. de T. Entrou por uma porta saiu por outra, quem quiser que conte outra. Americana: Adonis, 2006.

PUIG, J. M. Democracia e a participação escolar: propostas de atividades. Tradução Maria Cristina de Oliveira. São Paulo: Moderna, 1998.

SCHCOLNIC, C.; BEZERRA, F. Contadores de histórias: sobre a arte da narrativa. São Paulo: All Print, 2008.

SILVA, L. M. G. da et al. Comunicação não-verbal: reflexões acerca da linguagem corporal. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 8, n. 4, p. 52-58, ago. 2000. SISTO, C. Contar histórias, uma arte maior. In: MEDEIROS, F. H. N.; MORAES, T. M. R. (org.). Memorial do Proler: Joinville e resumos do Seminário de Estudos da Linguagem. Joinville: Univille, 2007. p. 39-41.

SISTO, C. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. Belo Horizonte: Aletria, 2012.

TAHAN, M. A arte de ler e contar histórias. Rio de Janeiro: Editora do Brasil, 1964.

TORRES, S. M.; TETTAMANZY, A. L. L. Contação de histórias: resgate da memória e estímulo à imaginação. Revista Eletrônica de Crítica e Teoria de Literaturas, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p. 1-8, jan./jun. 2008.

Published

2021-08-25

How to Cite

Maria Oliveira Barbosa Bastos, N., & dos Santos Casagrande, N. . (2021). Storytelling: The role of the teacher from the perspective of hybrid teaching. Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 23(2), 1–10. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/14607

Issue

Section

Dossiê – Educação e Pandemia