Initial teacher education, teaching internship, and Pibid within the pandemic context
Keywords:
Pandemic, Initial teacher education, Licentiate in Portuguese, Pibid, Portuguese languageAbstract
After the effects of the Covid-19 pandemic, the Brazilian scholar universe has been through several adaptations due to the cessation of the classes at the schools. In 2020, the start of the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarship (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência [PIBID]) was put off. However, ten months after the postponement, the programme was occurring remotely. This text is about this experience: we describe the necessary changes that happened so that the students of the Language Arts degree could teach Portuguese Language remote classes for elementary and high school students, as well as the difficulties and benefits for the initial teaching education.
Downloads
References
BRASIL. Parecer CNE/CES no 492/2001, aprovado em 3 de abril de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Diário Oficial da União, Brasília, 9 jul. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf. Acesso em: 22 nov. 2020.
BRASIL. Resolução CNE/CP no 01/2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação de professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da União, Brasília, 9 abr. 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf. Acesso em: 22 nov. 2020.
BRASIL. Decreto nº 7.219, de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7219.htm. Acesso em: 15 jul.2021.
BRASIL. Parecer CNE/CP nº 11/2020, de 7 de julho de 2020. Orientações educacionais para a realização de aulas e atividades pedagógicas presenciais e não presenciais no contexto da pandemia. Diário Oficial da União, Brasília, 3 de agosto de 2020a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2020-pdf/148391-pcp011-20/file. Acesso em: 22 nov. 2020.
BRASIL. Proposta de parecer sobre reorganização dos calendários escolares e realização de atividades pedagógicas não presenciais durante o período de pandemia da Covid-19. Brasília: Ministério da Educação, 2020b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=144511-texto-referencia-reorganizacao-dos-calendarios-escolares-pandemia-da-covid-19&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 nov. 2020.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (Capes). Ofício Circular no 08/2020-DEB/CAPES. Orientações sobre a implementação dos projetos institucionais do Programa Pibid. Brasília, 6 jul. 2020a. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/388/o/Oficio_CAPES_PIBID.pdf. Acesso em: 22 nov. 2020.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (Capes). Ofício no 71/2020-DEB/CAPES. Orientações sobre a implementação dos projetos institucionais. Brasília, 27 maio 2020b.
FARIAS, I. M. S. de et al. Didática e docência: aprendendo a profissão. 2. ed. Brasília: Liber Livro, 2009. (Série Formar).
FAZENDA, I. C. A. A prática de ensino e o estágio supervisionado. 20. ed. Campinas: Papirus, 2010.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 49. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
MARTINS, V. B. A utilização de redes sociais na formação docente: o acompanhamento dos Estágios Curriculares Supervisionados por meio do Facebook. Saarbrucken: Novas Edições Acadêmicas, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The originals accepted and published become property of Mackenzie Presbyterian University, being forbidden their total or partial reproduction without permission of the Editorial Board, except for study and research.