Contextualizations of hybrid teaching work, research and scientific terminology in higher vocational and technological education

Authors

  • Fernanda Mello Demai Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, Unidade do Ensino Superior de Graduação (Cesu), São Paulo, SP, Brasil

Keywords:

Higher Vocational and Technological Education, Hybrid teaching work, Terminology, Technologist, Professional profile

Abstract

The objectives of this work are to present and characterize some as­pects of hybrid teaching work, research and conceptual and terminological studies in the context of higher vocational and technological education. The contextualization that is proposed will have as reference the research and the work of conceptual analysis and terminological description related to the technolo­gist’s profile, considering the main competences, the field of work and the prominence of this professional in society. The theoretical-methodological foun­dation is based on the communicative and sociocognitive theories of terminology. In relation to hybrid teaching work, this article will seek to approach this methodology or epistemological concept, considering that the research under discussion was developed in the scenario of a global health crisis, due to the Covid-19 pandemic (the year of 2020).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, I. M. Neologismo: criação lexical. 3. ed. São Paulo: Ática, 2007.

AULETE, C.; VALENTE, A. L. dos S. Dicionário Contemporâneo da Língua Portuguesa. 5. ed. Rio de Janeiro: Delta, 1970. v. 3.

BARBOSA, M. A. Etno-terminologia e terminologia aplicada: objeto de estudo, campo de aplicação. In: ISQUERDO, A. N.; ALVES, I. M. (org.). As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia. Campo Grande: UFMS; São Paulo: Humanitas, 2007. v. 3, p. 433-445.

BARROS, L. A. Curso básico de terminologia. São Paulo: Edusp, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Catálogo Nacional de Cursos Superiores de Tecnologia. Brasília: Ministério da Educação, 2016. Disponível em: http:// portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias= 44501-cncst-2016-3edc-pdf&category_slug=junho-2016-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 4 maio 2021.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Parecer CNE/CP nº 7/2020, aprovado em 19 de maio de 2020. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional e Tecnológica, a partir da Lei nº 11.741/2008, que deu nova redação à Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Reanalisado pelo Parecer CNE/CP 17/2020. Brasília: Ministério da Educação, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download &alias=151591-pcp007-20&category_slug=julho-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 19 fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Resolução CNE/CP nº 1/2021, de 5 de janeiro de 2021. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. Brasília: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=167931-rcp001-21&category_slug=janeiro-2021-pdf&Itemid= 30192. Acesso em: 1 fev. 2021.

BRASIL. Ministério do Trabalho (MTE). CBO – Classificação Brasileira de Ocupações, 2007-2017. Disponível em: http://www.mtecbo.gov.br. Acesso em: 9 maio 2020.

CABRÉ, M. T. La terminología: teoría, metodología, aplicaciones. Barcelona: Editorial Antártida: Empúries, 1993.

CABRÉ, M. T. La terminología: representación y comunicación: elementos para una teoría de base comunicativa y otros artículos. Barcelona: Institut Universi¬tari de Lingüística Aplicada: Universitat Pompeu Fabra, 1999.

CENTRO PAULA SOUZA. Unidade do Ensino Superior de Graduação (CPS-Cesu). Estudo Referencial para Desenvolvimento de Ensino Híbrido nos Cursos Superiores de Tecnologia, 2020. No prelo.

CENTRO PAULA SOUZA. Unidade do Ensino Superior de Graduação (CPS-Cesu). Estudo Referencial para Desenvolvimento de Ensino Híbrido nos Cursos Superiores de Tecnologia, 2021a. No prelo.

CENTRO PAULA SOUZA. Unidade do Ensino Superior de Graduação (CPS-Cesu). Diretrizes para os Cursos Superiores de Tecnologia do Centro Paula Souza, 2021b. [S.l.]. No prelo.

CENTRO PAULA SOUZA. Unidade do Ensino Superior de Graduação (CPS-Cesu). Unidade do Ensino Superior de Graduação, 2021c. Disponível em: https://cesu. cps.sp.gov.br/. Acesso em: 13 abr. 2021.

CENTRO PAULA SOUZA. Sobre o Centro Paula Souza, [s. d.]. Disponível em: https://www.cps.sp.gov.br/sobre-o-centro-paula-souza/. Acesso em: 4 maio 2021.

CHRISTENSEN, C. M.; HORN, B. M.; STAKER, H. Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Tradução Fundação Lemann e Instituto Penísula. [s. l.]: Clayton Christensen Institute for Disruptive Innovation, 2013. Disponível em: https://www.christenseninstitute.org/publications/ensino-hibrido/. Acesso em: 25 ago. 2020.

DEMAI, F. M. Processos de terminologização: descrição e análise da neologia da área de Educação do Campo. 2014. 417 f. Tese (Doutorado em Letras – Filologia e Língua Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: www.teses.usp.br/ teses/disponiveis/8/8142/tde.../2014_FernandaMelloDemai_VOrig.pdf. Acesso em: 9 maio 2021.

DUBOIS, J. et al. Dicionário de Linguística. São Paulo: Cultrix, 1978 [1973].

GUILBERT, L. La formation du vocabulaire de l´aviation. Paris: Librairie Larousse, 1965.

ORGANIZACIÓN INTERNACIONAL DEL TRABAJO (OIT). O futuro da formação profissional na América Latina e no Caribe: diagnóstico e diretrizes para seu fortalecimento. Montevidéu: Organización Internacional del Trabajo, 2017. Disponível em: https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/futuro_FP_portugues_web.pdf. Acesso em: 22 jun. 2020.

SCOTT, C. L. El futuro del aprendizaje 2: ¿Qué tipo de aprendizaje se necesita en el siglo XXI? 2015. Disponível em: educrea.cl/wp-content/uploads/2018/03/ DOC2-futuro.pdf. Acesso em: 13 abr. 2020.

TEMMERMAN, R. Sociocognitive terminology theory. In: SIMPOSIO INTERNA¬CIONAL DE VERANO DE TERMINOLOGÍA, 2., 1999, Barcelona. CABRÉ, M. T.; FELIU, J. (ed.). Terminología [...]. Barcelona: Institut Universitari de Lingüística Aplicada: Universitat Pompeu Fabra, 2001.

TEMMERMAN, R. Metaphorical models and the translator’s approach to scien¬tific texts. Linguistica Antverpiensia New Series – Themes in Translation Studies, Antwerp, n. 1, p. 211-226, 2002. Disponível em: https://lans-tts.uantwerpen.be/index.php/LANS-TTS/article/view/16/15. Acesso em: 31 out. 2020.

Published

2021-08-25

How to Cite

Mello Demai, F. (2021). Contextualizations of hybrid teaching work, research and scientific terminology in higher vocational and technological education . Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 23(2), 1–19. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/14539

Issue

Section

Dossiê – Educação e Pandemia