Os fantasmas das línguas dos colonizadores na luta pela emancipação do povo preto

The ghosto of the languages of the colonizers in the fight for the emanciátion of the black people

Authors

  • Celestino Taperero Fernando Universidade Pungue

Keywords:

Língua; África; Preta; Emancipação; Racismo

Abstract

This article aims to explain the issue of non-use of African languages, by Africans and Afro-diaspora themselves, in the process of the struggle for emancipation and recognition to eradicate racism and Western epistemicide. The fight against the silencing of African languages ​​must be seen as a new paradigm for combating racism. It is important to emphasize that language cannot be seen as just a way of communicating, they carry with them a wealth of knowledge that marks the identity and thinking of a people, cultural traits, local knowledge such as: religion, history and all social situations. economic of a people. Therefore, killing a language is killing the identity of a people. Language must be considered as the vitality of an ethnic linguistic group because it is the essence of human beings as a people. In Africa the question of language was connected with the question of spirituality and the body. In this article we will use the term black because we do not agree that the black attribute is pejorative. As it is about color, I will always refer to Afro-black people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CASTIANO, José P. referenciais da filosofia africana: em busca da intersubjectivação. Sociedade Editorial Ndjira, Lda. 2010

CASTELLS, Manuel. O Poder da Identidade. Tradução de Klauss Brandini Gerhardt. São Paulo: Paz e Terra. 1999.

DIAGNE, Pathé. 1999. “Histoire et linguistique”. In: J. Ki-Zerbo (ed.), Histoire générale de l’Afrique I: Méthodologie et préhistoire africaine. Paris: Editions UNESCO.

FERNANDO, Celestino Taperero. Operação produção: a estratégia de inserir os chamados improdutivos, parasitas e inimigos da revolução no governo de transição em Moçambique entre 1975 a 1992. Revista Espacialidades [online]. 2019.1, v. 15, n. 1.

HABERMAS, Jürgen 1988 – Teoría de la acción comunicativa. Madrid, Taurus, Vol II.

HAMPATÉ BÂ, Amadou. 2010.“A tradição viva”. In: J. Ki-Zerbo (ed.), História Geral da África I: Metodologia e pré-história da África. Brasília: UNESCO.

LARANJEIRA, Pires (Org.). Negritude africana de língua portuguesa: textos de apoio (1947-1963). Coimbra: Angelus Novus, 2000.

OBENGA, Théophile. 1999. “Source et technique spécifiques de l’histoire africaine. Aperçu Général”. In: J. Ki-Zerbo (ed.), Histoire générale de l’Afrique I: Méthodologie et préhistoire africaine. Paris: Editions UNESCO.

PADILHA, Laura Cavalcante. Novos pactos, outras ficções: ensaios sobre literaturas afro-luso-brasileiras. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.

PÓVOAS, R. C. A linguagem do candomblé. Rio de Janeiro: Olympio, 1989.

SAID, Edward. Cultura e imperialismo. São Paulo: Companhia das letras, 2011.

THOMAZ, Omar Ribeiro: Escravos sem dono: a experiência social dos campos de trabalho em Moçambique no período socialista. 2008.

VIEIRA, Sérgio. Participei, por isso testemunho. Maputo: Ndira, 2011.

Published

2025-03-18

How to Cite

Fernando, C. T. (2025). Os fantasmas das línguas dos colonizadores na luta pela emancipação do povo preto: The ghosto of the languages of the colonizers in the fight for the emanciátion of the black people. Revista Trama Interdisciplinar, 15(2), 21–29. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/16793