The THE UNFINISHED COMIC BY JÚLIO SHIMAMOTO
The unfinished comic by Julio Shimamoto
Keywords:
Criticism of the process, Fantastic, Horror, Julio Shimamoto, comicsAbstract
The purpose of the article is to reflect on the hallmarks of Júlio Shimamoto's creative process, based on the studies of Process Criticism. Shimamoto began publishing in 1957 and experimented with techniques, narratives and visual literacy in his work, which made him a frontier comic artist with several other artistic expressions. We accompanied the author of comics with a series of emails (2019 - 2023), received his originals for analysis through the author himself and finally, acquired a large part of his work published by commercial publishers to have a chronological basis of publication. In this article we propose the analysis of the comic “Sansão”, based on the production manuscripts and the author's comments. The comic book chosen is due to the fact that it is one of the most recent by the 84-year-old author and that it presents a critique of the process commented by the author himself, which, added to our research of his work, helps us to understand this continuous process and unfinished development of an author, who even in a country with few cultural policies to encourage comics managed to develop and create a fundamental visual poetics for other generations of comic artists, mainly for the fantastic genre, with an emphasis on horror. Thus, the course of the text includes a brief conceptualization of the Critique of the Process, an introduction to the artist Shimamoto and a technical and conceptual analysis of his comic “Sansão”.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: DUARTE, Rodrigo (Org.). O belo autônomo: textos clássicos de estética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, Crisálida, 2017, p. 40-51.
CHAVES, Dario. Julio Shimamoto. O Samurai do Traço. São Paulo: Editora Criativo, 2020
FERRER, Daniel. Logiques du brouillon: Modèles pour une critique génétique. Paris, Seuil, 2011.
LUCCHETTI, Marco Aurélio. Lucchetti & Rosso: Dois Inovadores dos Quadrinhos de Horror. Dissertação de Mestrado apresentada na ECA - USP. São Paulo, 1993.
MCCLOUD, Scott. Reinventing Comics: how imagination and technology are revolutionizing an art form. USA: William Morrow & Company, 2000.
MARGETTS, Martina. Action Not Words. IN: CHARNY, Daniel (ed.). Power of Making: The importance of being skilled. London: V&A Publishing, 2011
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis, Vozes, 2014
SALLES, Cecília Almeida. Redes da Criação. Construção da obra de arte. Vinhedo, Editora Horizonte, 2006
____________________. Gesto Inacabado: Processo de Criação Artística. São Paulo: Intermeios, 2011
_____________________. Processos de criação em grupo: Diálogos. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017
SHIMAMOTO, Júlio. Depoimento cedido ao Autor. João Pessoa, 2021. No prelo.
TUAN, Yi-Fu. Paisagens do Medo. São Paulo: Editora Unesp, 2005
WILLEMART, Philippe. Crítica Genética e psicanálise. São Paulo: Perspectiva, 2005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alberto Ricardo Pessoa, Isaac Newton Dantas da Costa Luz, Fernando de Paiva Ferreira Júnior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.