MEMORY AND MONTAGE IN A COMIC PROJECT
Memory and montage in a comic project
Keywords:
Comic Book, Montage, Memory, representation, constructive processAbstract
This article presents, based on the developments of a master's research in design, the construction process of a comic book that narrates a historical event in the city of Cerquilho, in the interior of São Paulo, using concepts of cinematographic montage. The project takes into account the premise that remembrance presumes a mental montage and that history is the sharing of memories that were defined as worthy of being recorded. From textual and photographic records and the perception and memory of one of the authors, the research raised the hypothesis that the assembly of different types of records in a timeline could add different points of view to the official history. For this, concepts of memory and remembrance and montage were defined and presented, as well as the constructive process of the comic book.
Downloads
References
AMIEL, Vincent. A estética da montagem. Tradução: Carla Bogalheiro Gamboa. Lisboa: Texto & Grafia, 2007.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Tradução: Irene Aron, Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Tradução: Vera Casa Nova, Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
EISENSTEIN, Sergei. O sentido do filme. Tradução: Teresa Ottoni. Rio de janeiro: Zahar, 2017.
EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Tradução: Teresa Ottoni. Rio de janeiro: Zahar, 2017.
EISNER, Will. Quadrinhos e arte seqüencial. Tradução: Luís Carlos Borges. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Sete aulas sobre linguagem, memória e história. Rio de Janeiro: Imago, 2005.
GROENSTEEN, Thierry. O sistema dos quadrinhos. Tradução: Érico Assis. Nova Iguaçu: Marsupial Editora, 2015.
MARTINS, Ana Luiza. Cerquilho: do pouso de tropas ao parque industrial. Cerquilho: Câmara municipal de Cerquilho, 2004.
MCCLOUD, Scott. Desenhando Quadrinhos. São Paulo. São Paulo: Makron Books, 2008.
MCCLOUD, Scott. Desvendando os Quadrinhos. São Paulo: M. Books, 2005.
PINHO, Relivaldo; OLIVEIRA, Ederson. Walter Benjamin, antimonumento, fracasso exemplar. [S.L.], 2016. Disponível em: < https://relivaldopinho.wordpress.com/2016/04/08/walter-benjamin-antimonumento-fracasso-exemplar/#:~:text=No%20monumento%2C%20uma%20citação%20de,dos%%2020que%20não%20têm%20nome”.> Acesso em: 27 de novembro de 2022.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução: Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34 / EXO experimental org., 2009.
RANCIÈRE, Jacques. A ficção documental: Marker e a ficção da memória. Arte & Ensaios: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais EBA. [S.L.]: UFRJ, n. 21, dez. 2010. Disponível em: < https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/51545/27909> Acesso em: 22 mar 2023.
RANCIÈRE, Jacques. Figuras da história. Tradução: Fernando Santos. São Paulo: UNESP, 2018.
SALLES, Cecilia A. Redes da criação: Construção da obra de arte. São Paulo: Horizonte, 2008.
TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. Tradução: Maria Clara Correa Castello. São Paulo: Perspectiva, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carlos Felipe Luvizotto, Gisela Belluzo de Campos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.