From the streets into the museum: an exploration of the representations of graffiti in the city and its arrival into the museum space in regards to the exhibition “Tec: Urbana”.
an exploration of the representations of graffiti in the city and its arrival into the museum space in regards to the exhibition “Tec: Urbana”.
Keywords:
Tec, Grafite, Cidade, Museu, EducaçãoAbstract
This article aims to discuss the presence of graffiti in the urban space and its function as a political tool utilized for transgression and social inclusivity. Beyond a biographical study, this text is sustained by the contributions of the Argentinian artist Tec, who was interviewed about the subject in the ‘Salão Cultural do Museo de Arte Brasileira’ ( the cultural establishment of the Museum of Brazilian Art) located within Fundacao Armando Alvares Penteado, a space wherein he exhibited his pieces. The article considers the implications of graffiti’s arrival within museological spaces, analyzing this relocation as a form of asserting the practice as an artform, as well as acreditting the street artist, as an attempt to challenge the negative connotations which continue to be associated with the artform. This text also reflects on the inherent differences in the consumption of the art work in the streets and alternatively, within the museum. In conclusion, the text concentrates on a poignant segment of the exhibition ‘Tec: Urbana’, which comprises a large-scale replication of drawings made by public school children in Sao Paulo, in order to dispute the importance of a child feeling represented and accepted in the museological realm, which correspondingly incentivizes the study of art in schools, as well the inclusion of the family within artistic and cultural spaces of the city in which they life.
Downloads
References
ARGAN, Giulio C. História da Arte como História da Cidade. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
CRIMP, Douglas. Sobre as ruínas do museu. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
DEWEY, John. Arte como Experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
GOMBRICH, Ernst H. O Sentido da Ordem: Um estudo sobre a psicologia da arte decorativa. Porto Alegre: Bookman, 2012.
GOMPERTZ, Will. Isso é Arte?: 150 anos de arte moderna do impressionismo até hoje. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
HUSKINSON, Lucy. Arquitetura e Psique: Um estudo psicanalítico de como os edifícios impactam nossas vidas. São Paulo: Perspectiva, 2021.
JACOBS, Jane. Morte e vida de grandes cidades. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
LYNCH, Kevin. A Imagem da Cidade. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
MATUCK, Carlos. Nox São Paulo Grafitti. São Paulo: Cinemateca Brasileira, 2013.
PEIXOTO, Nelson B. Paisagens Urbanas. 4ª ed. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.
READ, Herbert. A educação pela arte. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
SENNETT, Richard. Carne e Pedra: O corpo e a cidade na civilização ocidental. 3ª ed. Rio de Janeiro: BestBolso, 2014.
SILVA, Robson José Romano. Grafite em São Paulo: entre a comunicação a céu aberto e a contemplação nas galerias de arte. 2014. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – PUC, São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Igor Alves Dantas de Oliveira, Giovanna Barreiros Caricati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.