Ganga Zumba and Xica da Silva:
Keywords:
Black Cinema, Ganga Zumba, Xica da Silva, RepresentationAbstract
This article draws a comparison between two representative films of Brazilian black cinema, Ganga Zumba and Xica da Silva, both directed by Cacá Diegues. It seeks to emphasize the contrast in the representation of black men and women in the two films. While Ganga Zumba presents the collective organization in the fight for freedom, Xica da Silva reveals the sexualization of black women as a strategy for their liberation. The analysis of the films also allows us to observe an image policy on the bodies of black people that is consistent with national perspectives in their historical contexts.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carlos de Paiva, Diego da Costa Vitorino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.