Estética afrodiaspórica como lugar para imaginar e transformar o mundo: cinema negro e libertação
Keywords:
Afro-Diasporic Aesthetics- Imagination- African-Brazilian Philosophy – Black Epistemologies – Black Cinema.Abstract
This article analyzes the Afro-diasporic aesthetics as a place to imagine and transform the world, understanding the pedagogical function of black cinema, in light of African philosophies, and black epistemologies, as a space-time of liberation. On the path to achieving this goal, we will focus on the exercise of imagination (hooks, 2020), as a philosophical-political tool, as it produces meaning and directs action. Through the short films “Kbela”, by director Yasmin Thayná and “Sem Asas”, by Renata Martins, we will navigate the drifts of understanding African-Brazilian philosophies articulated with the Poetics of Movement. With this, we seek to understand how the debate about imagination can be a field of dispute and understanding of citizenship and confrontation of racism. Our intention is to provoke the debate on the imagination as a possibility of building an "another region of the world", assuming places of belonging and expansion of freedoms, as spaces of a dispute of senses and citizenship.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rita de Cassia Dias Pereira de Jesus, Luís Carlos Ferreira dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.