PLAY IS SERIOUS THING: TEACHING-LEARNING METHODS IN EARLY EDUCATION

Play is serious thing: learning methods in early education

Authors

  • Agda Rabelo Centofante Secretaria de Educação do Estado de Goiás
  • Suriá Ferreira Rodrigues Secretaria de Educação do Estado de Goiás
  • Elivaine Aparecida Borges Junqueira Secretaria de Educação do Estado de Goiás

Keywords:

Play; Teaching-learning; Child education; Child development; Cognitive Development.

Abstract

ABSTRACT

Play is a fundamental activity in child development, being one of the main teaching-learning methods in early childhood education. Through play, children explore the world around them, develop cognitive, social and emotional skills, and build meanings about their experiences. But what is a joke? Why were games like “hopscotch”, “ball”, “chain saver”, “your-corner”, “shuttlecock”, “little farm”,”, “kitchen”, “order”” among so many were thrown into oblivion? Today we can list several factors that contribute to this forgetfulness, such as: the lack of time on the part of parents and/or guardians who choose to give their children electronic games, cell phones and even online games, where the child stays at home having fun without taking up too much time. parents have more time to dedicate to their daily tasks; Advances in technology have had an impact on society in relation to development, communication and relationships both at home and at school, causing digital dependence. In this sense, the School must develop teaching-learning methods that incorporate effective games to promote cognitive, emotional and social development, preparing children for future challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suriá Ferreira Rodrigues , Secretaria de Educação do Estado de Goiás

Professora Efetiva da Secretaria de Educação do Estado de Goiás.

Formada em Educação Física.

Mestranda em Ciências da Educação pela Universidad Del Sol – UNADES - Paraguai – PY.

Elivaine Aparecida Borges Junqueira, Secretaria de Educação do Estado de Goiás

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade Educacional da Lapa(2020), graduação em Letras pela Universidade Estadual de Goiás(1999), especialização em Pós-Graduação Lato Sensu em Psicopedagogia com Ênfase no Ensino Especial pela Faculdade de Tecnologia Equipe Darwin(2013), especialização em PÓS GRADUAÇÃO LATO - SENSU em Formação Sócio Econômica do Brasil pela Universidade Salgado de Oliveira(2000) e especialização em PÓS GRADUAÇÃO LATO - SENSU em Orientação Educacional pela Universidade Salgado de Oliveira(2002). Atualmente é Professora do Centro de Ensino em Período Integral de Aplicação. Tem experiência na área de Educação.

Mestranda em Ciências da Educação - Instituição: Universidad Del Sol – UNADES - Paraguai – PY

References

ANDRADE, M. Lú. de A. Distúrbios psicomotores: uma visão crítica. São Paulo: EPU, 1994. https://app.bczm.ufrn.br/home/#/item/106910

BATISTA, S. S. PSICOMOTRICIDADE: reflexos no ensino e aprendizagem. Projeto de TCC apresentado ao Curso de Pedagogia, Universitário de Brasília - UniCEUB, 2006.

FANTIN, Mônica. No mundo da brincadeira: jogo, brincadeira e cultura na Educação Infantil. 2. ed. Florianópolis: Cidade Futura, 2000.

FRIEDMANN, Adriana. Jogos tradicionais. Série Ideias, São Paulo: FDE, n.7, p.54-61. 1995.

KISHIMOTO, T. M. Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. Cortez Editora, 2007.

OLIVEIRA, Z. L. S. A Criança e seu Desenvolvimento: Subsídios para Pais e Educadores. Vozes, 2011.

PIAGET, J. A Formação do Símbolo na Criança: Imitação, Jogo e Sonho, Imagem e Representação. Zahar, 1978.

PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. Trad. de Maria Alice M. D'Amorim e Paulo S.L. Silva, Rio de Janeiro: Forense Universitária Ltda., 1987.

PIAGET, Jean. Seis Estudos de Psicologia. Rio de Janeiro: Forense, 1976.

RITA, C. H. O Professor e o uso de jogos em aulas de matemática. Tese de Dissertação de curso de graduação Curso de Licenciatura em Ciências Exatas - Caçapava do Sul, 2013.

SARMENTO, M. J. As Culturas da Infância nas Margens da Escola. In: Infância, Cultura e Educação. Porto Editora, 2004.

VIGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. Martins Fontes, 2008.

WALLON, Henri. Uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

Published

2025-03-18

How to Cite

Centofante, A. R., Ferreira Rodrigues , S., & Aparecida Borges Junqueira, E. (2025). PLAY IS SERIOUS THING: TEACHING-LEARNING METHODS IN EARLY EDUCATION: Play is serious thing: learning methods in early education. Revista Trama Interdisciplinar, 15(2), 227–234. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/17276