PLAY IS SERIOUS THING: TEACHING-LEARNING METHODS IN EARLY EDUCATION
Play is serious thing: learning methods in early education
Keywords:
Play; Teaching-learning; Child education; Child development; Cognitive Development.Abstract
ABSTRACT
Play is a fundamental activity in child development, being one of the main teaching-learning methods in early childhood education. Through play, children explore the world around them, develop cognitive, social and emotional skills, and build meanings about their experiences. But what is a joke? Why were games like “hopscotch”, “ball”, “chain saver”, “your-corner”, “shuttlecock”, “little farm”,”, “kitchen”, “order”” among so many were thrown into oblivion? Today we can list several factors that contribute to this forgetfulness, such as: the lack of time on the part of parents and/or guardians who choose to give their children electronic games, cell phones and even online games, where the child stays at home having fun without taking up too much time. parents have more time to dedicate to their daily tasks; Advances in technology have had an impact on society in relation to development, communication and relationships both at home and at school, causing digital dependence. In this sense, the School must develop teaching-learning methods that incorporate effective games to promote cognitive, emotional and social development, preparing children for future challenges.
Downloads
References
ANDRADE, M. Lú. de A. Distúrbios psicomotores: uma visão crítica. São Paulo: EPU, 1994. https://app.bczm.ufrn.br/home/#/item/106910
BATISTA, S. S. PSICOMOTRICIDADE: reflexos no ensino e aprendizagem. Projeto de TCC apresentado ao Curso de Pedagogia, Universitário de Brasília - UniCEUB, 2006.
FANTIN, Mônica. No mundo da brincadeira: jogo, brincadeira e cultura na Educação Infantil. 2. ed. Florianópolis: Cidade Futura, 2000.
FRIEDMANN, Adriana. Jogos tradicionais. Série Ideias, São Paulo: FDE, n.7, p.54-61. 1995.
KISHIMOTO, T. M. Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. Cortez Editora, 2007.
OLIVEIRA, Z. L. S. A Criança e seu Desenvolvimento: Subsídios para Pais e Educadores. Vozes, 2011.
PIAGET, J. A Formação do Símbolo na Criança: Imitação, Jogo e Sonho, Imagem e Representação. Zahar, 1978.
PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. Trad. de Maria Alice M. D'Amorim e Paulo S.L. Silva, Rio de Janeiro: Forense Universitária Ltda., 1987.
PIAGET, Jean. Seis Estudos de Psicologia. Rio de Janeiro: Forense, 1976.
RITA, C. H. O Professor e o uso de jogos em aulas de matemática. Tese de Dissertação de curso de graduação Curso de Licenciatura em Ciências Exatas - Caçapava do Sul, 2013.
SARMENTO, M. J. As Culturas da Infância nas Margens da Escola. In: Infância, Cultura e Educação. Porto Editora, 2004.
VIGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1988.
VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. Martins Fontes, 2008.
WALLON, Henri. Uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Agda Rabelo Centofante, Suriá Ferreira Rodrigues, Elivaine Aparecida Borges Junqueira.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista TRAMA Interdisciplinar reserva os direitos autorais das contribuições publicadas em suas páginas. Esses direitos abrangem a publicação da contribuição, em português, em qualquer parte do mundo, incluindo os direitos às renovações, expansões e disseminações da contribuição, bem como outros direitos subsidiários. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à Revista TRAMA Interdisciplinar. O conteúdo dos artigos é de responsabilidade de seus autores.


