Inhibitory Control Assessment in ADHD Using the Semantic Generation Test

Main Article Content

Ellen Carolina dos Santos Assef
Alessandra Gotuzo Seabra
Fernando César Capovilla

Abstract

Inhibitory control is a component of executive functions, and refers to the ability of inhibiting competitive responses. It is frequently hampered in Attention Deficit Hiperactivity Disorder (ADHD). It may be assessed using scores and reaction times in semantic generation tasks. In such tasks participants are exposed to noun pictures and are expected to pronounce a pertinent verb according to each noun. ADHD patients may have difficulty with high-selection nouns, which evoke several verbs, but not with low-selection nouns, which evoke few verbs. This study investigated psychometric properties of a Computerized Semantic Generation Test. The test was applied to 62 8-12 year-old children, 31 of them with an ADHD psychiatric diagnosis, and 31 with no such diagnosis. Precision analyses showed very satisfactory coefficients. ADHD children presented greater average reaction time under high-selection nouns than that of non-ADHD children. Decreased ability to select among verbs suggests ADHD children have difficulty in inhibiting concurrent responses.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Tradução C. Dornelles. 4. ed. rev. Porto Alegre: Artmed, 2002.

ANGELINI, A. L.; ALVES I. C. B.; CUSTÓDIO, E. M.; DUARTE, J. L. M.; DUARTE, W. F. Matrizes progressivas coloridas de Raven-escala especial. São Paulo: Centro Editor de Testes e Pesquisas em Psicologia, 1999.

BARKLEY, R. A. Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, v. 121, n. 1, p. 65-94. 1997.

BARNETT, R.; MARUFF, P.; VANCE, A.; LUK, E. S. L.; COSTIN, J.; WOOD, C.; PANTELIS, C. Abnormal executive function in attention deficit hyperactivity disorder: the effect of stimulant medication and age on spatial working memory. Psychological Medicine, v. 31, n. 6, p. 114-121. 2001.

BENCZIK, E. B. P. Manual da escala de transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000.

BISQUERRA, R.; SARRIERA, J. C.; MATÍNEZ, F. Introdução à estatística: enfoque informático com o pacote estatístico SPSS. Porto Alegre: Artmed, 2004.

CAPOVILLA, A. G. S.; CAPOVILLA, F.C.; MACEDO, E. C. Teste de geração semântica computadorizado. Itatiba: Universidade São Francisco, 2005. Programa de computador.

CAPOVILLA, F. C.; RAPHAEL, W. D. Dicionário enciclopédico trilíngue da língua de sinais brasileira. São Paulo: EDUSP, Vitae, FAPESP, 2001.

COZZA, H. F. P. Avaliação das funções executivas em crianças e correlação com atenção e hiperatividade. 2005. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade São Francisco, Itatiba, 2005.

DAMÁSIO, A. R. O erro de Descartes: cérebro, razão e emoção. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

GAZZANIGA, M. S.; IVRY, R. B.; MANGUN, G. R. Cognitive neuroscience: the biology of the mind. New York: Norton & Company, 2002.

GOLDGERG, E. O cérebro executivo: lobos frontais e a mente civilizada. Rio de Janeiro: Imago Editora, 2002.

HOUGHTON, S.; DOUGLAS, G.; WEST, J.; WHITHING, K.; WALL, M.; LANGSFORD, S.; POWELL, L.; CARROLL, A. Differential patterns of executive function in children with attention deficit hyperactivity disorder according to gender and subtype. Journal of Child Neurology, v.14, n. 12, p. 801-805. 1999.

KERNS, J. G.; BERENBAUM, H. The relationship between formal thought disorder and executive functioning component processes. Journal of Abnormal Psychology, v. 112, n. 3, p. 339-352. 2003.

KNAPP, P.; ROHDE, L. A.; LYSZKOWSKI, L.; JOHANNPETER, J. Terapia cognitivo-comportamental no transtorno de déficit de atenção/ hiperatividade: manual do terapeuta. Porto Alegre: Artmed, 2002.

LEZAK, M. D. Neuropsychological assessment. New York: Oxford Universi-ty Press, 1995.

MACEDO, E. C.; CAPOVILLA, F. C.; DIANA, C.; COVRE, P. Desenvolvimento de instrumentos computadorizados de avaliação de funções cognitivas na www: o possível e o necessário. In: CAPOVILLA, F.; GONÇALVES, M. J.; MACEDO, E. C. (Ed.), Tecnologia em (re) habilitação cognitiva. São Paulo: Sociedade Brasileira de Neuropsicologia e Edunisc, 1998. p. 21-32.

MATTOS, P.; SABOYA, E.; KAEFER, H.; KNIJNIK, M. P.; SONCINI, N. Neuropsicologia do TDAH. In: ROHDE, L. A.; MATTOS, P. (Ed.). Princípios e práticas em TDAH. Porto Alegre: Artmed, 2003.

NIGG, J. T. Is ADHD a disinhibitory disorder? Psychological Bulletin, v. 127, n.5, p. 571-598. 2001.

ROSIN, F. M. Algumas contribuições experimentais ao estudo do efeito de priming negativo em tarefas da atenção seletiva. 2001. Tese (Doutorado em Ciências) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da USP. 2001.

SÁNCHEZ-CARPINTERO, R.; NARBONA, J. Revisión conceptual del sistema ejecutivo y su estudio en el niño por déficit de atención e hiperactividad. Review Neurology, v. 33, n. 1, p. 47-53. 2001.

SERGEANT, J. A.; GEURTS, H.; OOSTERLAAN, J. How specific is a deficit of executive functioning for attention-deficit/ hyperactivity disorder? Behavioural Brain Research, v. 130, n. 1, p. 3-28. 2002.

SYLWAN, R. P. Algumas contribuições experimentais ao problema da habilidade inibitória em tarefas com interrupção sinalizada. 2001. Tese (Doutorado em Ciências) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da USP. 2001.

TANNOCK, R. Attention deficit hyperactivity disorder: advances in cognitive, neurobiological, and genetic research. Journal of Child Psychology and Psychiatry, v. 39, n. 1, p. 65-99, 1998.

THOMPSON-SCHILL, S. L.; D´EXPOSITO, M.; AGUIRRE, G. K.; FARAH, M. J. Role of left inferior prefrontal cortex in retrieval of semantic knowledge: a revolution. Proceeding of National Academic Sciences, n. 94, p. 14792-14797. 1997.

THOMPSON-SCHILL, S. L.; SWICK. D.; FARAH, M. J.; D’ESPOSITO, M.; KAN, I. P.; KNIGHT R. T. Verb generation in patients with focal frontal lesions: a neuropsychological test of neuroimaging findings. Proceedings of National Academic Sciences, n. 95, p. 15855-15860, 1998.

THOMPSON-SCHILL, S. L.; D’ESPOSITO, M.; KAN, I. P. Effects of repetition and competition on activity in left prefrontal cortex during word generation. Neuron, v. 3, n. 23, p. 513-522, 1999.