Difficulties in Mothering in a Group of Mothers of Aggressive Children

Main Article Content

Aline Esteves Basaglia
Maria Abigail de Souza

Abstract

Winnicott considered aggression in the school environment one of the manifestations of antisocial tendency, due to early emotional deprivation. With this assumption and to ensure a successful work with aggressive children, he suggested itwould be advisable to provide the protective and stable environment they lacked. Dueto the lack of studies directly addressing these mothers, we aimed to investigate the psychological functioning of mothers of aggressive boys between 8 and 12 years old. Thirty mothers, whose children were undergoing psychological treatment, were assessed through two psychodiagnostic interviews, one regarding the child and the other regarding the mother (Edao). The results showed weak emotional regulation, difficulty in establishing interpersonal contact, feelings of insecurity, anxiety and depressive tendency. Such characteristics could have a negative effect on the performance of maternal functions, reducing the possibility of providing their children with a protective and stable environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Clinical Psychology

References

Aberastury, A. (1989). Psicanálise de criança: teoria e técnica (A. L. Campos, Trad.). Porto Alegre: Artes Médicas.

Farrington, D. P., & Smith, C. A. (2004) Continuities in antisocial behavior and parentingacross three generations. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 45(2), 122-145.

Kaëz, R. (1998). Os dispositivos psicanalíticos e as incidências da geração. In A. Eiguer (Org.). A transmissão do psiquismo entre gerações: enfoque em terapia familiar psicanalítica (pp. 5-19). São Paulo: Unimarco.

Kochanska, G., & Kim, S. (2012). Toward a new understanding of legacy of early attachments for future antisocial trajectories: evidence from two longitudinal studies. Development and Psychopathology, 24(3), 783-806. DOI: 10.1017/S0954 579412000375.

Molina, B. S. G., Donovan, J. E., & Belendiuk, K. A. (2010). Familial loading for alcoholism and offspring behavior: mediating and moderating influences. Alcohol Clinical and Experimental Research, 34(11), 1972-1984.

Rehbein, M. P., & Chatelard, D. S. (2013). Transgeracionalidade psíquica: uma revisão de literatura. Fractal: Revista de Psicologia, 25(3), 563-583 [online] [cited 2014-11-18]. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/51984-02922013000300010.

Santos, M. C. dos, Honda, G. C., Santeiro, T. V., & Yoshida, E. M. P. (2013). Eficácia adaptativa: produção científica brasileira (2002/2012). Contextos Clínicos, 6(2), 84-94.

Simon, R. (1996). Encarte. In R. Simon. Psicologia clínica preventiva: novos fundamentos (pp. 2-11). São Paulo: EPU.

Simon, R. (2005). Correlações psicanalítico-adaptativa utilizando modelo de geometria. Mudanças, 13(1), 7-29.

Souza, M. A. (2001). Intervenção psicoterápica em meninos agressivos escolares como prevenção de comportamento transgressor futuro. Psicologia: Teoria e Prática, 3(2), 21-35.

Souza, M. A., & Castro, R. E. F. (2008) Agressividade infantil no ambiente escolar: concepções e atitudes do professor. Psicologia em Estudo, 13(4), 831-839. DOI: 10.1590/ S1413-73722008000400022.

Souza, M. A., Soldatelli, M. I., & Lopes, A. R. C. (1997). Psicodinamismo familiar de crianças agressivas. Anais do Encontro de Psicologia Clínica, São Paulo, SP, Brasil, 1.

Stoolmiller, M., Eddy, J. M., & Reid, J. B. (2000). Detecting and describing preventive intervention effects in a universally school-based randomized trial targeting delinquent and violent behavior. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68(2), 296-306. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/0022-006X.68.2.296.

Trentacosta, C. J., & Shaw, D. S. (2008). Maternal predictors of rejecting parenting and early adolescente antisocial behavior. Journal of Abnormal Child Psychology, 36(2), 247-259.

Winnicott, D. W. (1987a). Agressão e suas raízes. In D. W. Winnicott. Privação e delinquência (pp. 89-103). (A. Cabral, Trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Obra original publicada em 1939).

Winnicott, D. W. (1987b). Alguns aspectos psicológicos da delinquência juvenil. In D. W. Winnicott. Privação e delinquência (pp. 119-125). (A. Cabral, Trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Obra original publicada em 1946).

Winnicott, D. W. (1987c). O desenvolvimento da capacidade de envolvimento. In D. W. Winnicott. Privação e delinquência (pp. 104-113). (A. Cabral, Trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Obra original publicada em 1963).

Winnicott, D. W. (1997). O infrator delinquente e habitual. In R. Shepherd, J. Johns & H. T. Robinson (Orgs.). Pensando sobre crianças (pp. 68-69). (M. A. V. Veronese, Trad.). Porto Alegre: Artes Médicas. (Obra original publicada em 1940).

World Health Organization (2010). Violence prevention the evidence. Geneva: WHO Press.