Validity Study of the Assessment Questionnaire of Metatextual Awareness
Main Article Content
Abstract
Considering the scarcity of studies with metatextual awareness in Brazil, an instrument to measure it was developed. Two studies were conducted, one to derive qualitative evidence of content validity for the assessment questionnaire of metatextual awareness – pilot (QACM-P), demonstrated by the analysis of judges and the structure of the instrument. In the second study, a qualitative, were sought evidence of validity based on relationships with other variables as the school years and related constructs and the internal consistency of items. 30 students participated of a public school, with 10 children in each school year, 3rd to 5th. The instruments used were the QACM-P and two Cloze tests. The results indicated that there was evidence of content validity by analyzing of judges and the children’s errors. There was evidence of validity only for related constructs. Future studies are needed to refine this instrument, before being applied in a larger and more representative sample.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
Albuquerque, E. B. C., & Spinillo, A. G. (1997). O conhecimento de crianças sobre diferentes tipos de texto. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 13, 329-338.
Albuquerque, E. B. C., & Spinillo, A. G. (1998). Consciência textual em crianças: critérios adotados na identificação de partes de textos. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 3, 145-158.
American Educational Research Association, American Psychological Association and National Council on Measurement in Education. (1999). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: American Psychological Association.
Brasil. (1997). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Português. Brasília: MEC/SEF.
Dancey, C. P., & Reidy, J. (2006). Estatística não paramétrica para psicologia. Porto Alegre: Artmed.
Exner, C. E. (1993). Content validity of the in-hand manipulation test. The American Journal of Occupational Therapy, 47(6), 505-513.
Ferreira, A. L., & Spinillo, A. G. (2003). Desenvolvendo a habilidade de produção de textos em crianças a partir da consciência metatextual. Em M. R. Maluf (Org.), Metalinguagem e aquisição da escrita: contribuições da pesquisa para a prática da alfabetização (pp. 119-148). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Gombert, J. E. (1992). Metalinguistic development. Hertfordshire, England: Harverster Wheatsheaf.
Gombert, J. E. (1997). Metalinguistic development in first language acquisition. Em L. van Lier, & D. Corson. Encyclopedia of language and education (pp. 43- 52, v. 6). Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
Lima, T. H. Cloze e Escala de Avaliação de Estratégias de Aprendizagem: evidências de validade. (2010). Dissertação (Mestrado em Psicologia), Universidade São Francisco, Itatiba.
Macías, A. B. (2007). La consulta a expertos como estrategia para la recolección de evidencias de validez basadas en el contenido. Investigación Educativa, 7, 5-14.
Marcuschi, L. A. (2002). Gêneros textuais: definição e funcionalidade. Em A. P. Dionísio, A. R. Machado, & M. A. Bezerra (Orgs.), Gêneros textuais e ensino (pp. 19-36). Rio de Janeiro: Lucerna.
Mota, M. M. P. E. (2009). Desenvolvimento metalinguístico. Em M. Mota (Org.), Desenvolvimento Metalinguístico: questões contemporâneas (pp. 9-18). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Rouet, J. F., & Eme, E. (2002). The role of metatextual knowledge in text comprehension: issues in development and individual differences. Em P. Chambers, M. Izaute, & P. J. Marescaux (Eds.), Metacognition: Process, function and use (pp. 121-134). Amsterdan: Kluwer.
Santos, A. A. A. (2005). O teste de Cloze como instrumento de avaliação da compreensão em leitura. Relatório Técnico. Itatiba: Universidade São Francisco.
Santos, A. A. A., & Oliveira, E. Z. (2010). Avaliação e desenvolvimento da compreensão da leitura no ensino fundamental. Psico-USF, 15(1), 81-91.
Santos, A. A., Sisto, F. F., & Noronha, A. P. P. (2010). Toni 3- Forma A e teste de Cloze: evidências de validade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26(3), 399-405.
Spinillo, A. G. (2009). A consciência metatextual. Em M. Mota (Org.), Desenvolvimento metalinguístico: questões contemporâneas (pp. 77-114). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Spinillo, A. G., & Melo, K. (2008). The production of written stories and metatextual awareness: an intervention study with elementary school children. 11th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing (p. 59). Sweden: Lund.
Spinillo, A. G., & Pratt, C. (2005). Sociocultural differences in children’s genre knowledge. Em T. Kostouli (Org.), Writing in context(s): textual practices and learning processes in sociocultural settings (pp. 27-48). Nova Iorque: Springer.
Suehiro, A. C. B., & Cunha, N. B. (2012). Avaliação da leitura e escrita em crianças: produção científica brasileira da primeira década de 2000. Em E. Boruchovitch, A. A. A. Santos, & E. Nascimento (Orgs.), Avaliação psicológica nos contextos educativo e psicossocial (pp. 105-124). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Taylor, W. L. (1953). Cloze procedure: a new tool for measuring readability. Journalism Quarterly, 30, p. 415-433.
Urbina, S. (2007). Fundamentos da testagem psicológica. Porto Alegre: Artmed.