CINEMA AND SEXUAL ABUSE IN CHILDHOOD AND ADOLESCENCE: CONTRIBUTIONS TO TRAINING OF THE CLINICAL PSYCHOLOGIST

Main Article Content

Tales Vilela Santeiro
Lucas Rossato

Abstract

Sexual abuse of children/adolescents (SAC) has integrated current clinical practices and the cinema, which makes it visible and exposes in its subjective and social implications, favors their discussion. The objectives were to analyze commercial films/ fictional about SAC, produced between 2001/2010 (N = 21), to characterize how they are filmed, environments/contexts where they occur, victims, offenders, repercussion of cases and to discuss contributions to clinical training. The titles were searched in databases specialized in film and along with psychologists who use film in the educational process. Analysis criteria were predetermined and movies were systematically analyzed. Dramatic gender and U.S. citizenship prevailed. The SAC has been portrayed by means of explicit performances, in general, occurred in public places, with children, offender was close to the victim. The films analyzed are similar to the specialized literature on SAC’s topics and requires the viewer’s emotional condition to elaborate situations of intense psychic content.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

Aded, N. L. O., Dalcin, B. L. G., Moraes, T. M., & Cavalcanti, M. T. (2006). Abuso sexual em crianças e adolescentes: revisão de 100 anos de literatura. Revista Psiquiatria Clínica, 33 (4), 204-213.

Araújo, M. F. (2002). Violência e abuso sexual na família. Psicologia em Estudo, 7 (2), 3-11.

Brasil (s.d.). Campanha de prevenção a violência sexual contra crianças e adolescentes – Cartilha Educativa. Brasília: Secretaria Especial de Direitos Humanos. Disponível em: http://pair.ledes.net/gestor/titan.php?target=openFile&fileId=784 Acesso em: 2 jul. 2012.

Brasil (2012). Classificação Indicativa: guia prático. Brasília: Ministério da Justiça/Departamento de Justiça.

Capitão, C. G., & Romaro, R. A. (2008). Caracterização do abuso sexual em crianças e adolescentes. Psicología para América Latina, 13. Disponível em http://psicolatina.org/13/abuso.html Acesso em 01 abr. 2013.

Conselho Federal de Psicologia (1992). Atribuições profissionais do psicólogo no Brasil. Brasília: Conselho Federal de Psicologia. Disponível em: http://www.pol.org.br/pol/export/sites/default/pol/legislacao/legislacaoDocumentos/atr_prof_psicologo.pdf Acesso em: 10 jul. 2012.

Dantas, A. A., Martins, C. H., & Militão, M. S. R. (2011). O Cinema como instrumento didático para a abordagem de problemas bioéticos: uma reflexão sobre a eutanásia. Revista Brasileira de Educação Médica, 35 (1), 69-76.

Enéas, M. L. E. & Yoshida, E. M. P. (2012). Psicoterapia breve psicodinâmica de adultos. Em: M. E. N. Lipp & E. M. P. Yoshida (Orgs.), Psicoterapias breves nos diferentes estágios evolutivos (pp.153-176). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Gabbard, G. O. (Org.) (2001). Psychoanalysis and film. London: Karnac Books.

Gabbard, G. O. & Crisp-Han, H. (2010). Teaching professional boundaries to psychiatric residents. Academic Psychiatry, 34 (5), 369-372.

Godoi, M. R. & Neves, L. (2012). Corpo, violência sexual, vulnerabilidade e educação libertadora no filme “Preciosa: uma história de esperança”. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 16 (41), 409-422.

Greenberg, H. R. (2000). A field guide to cinetherapy: on celluloid psychoanalysis and its practitioners. American Journal of Psychoanalysis, 60 (4), 329-339.

Habigzang, L. F. & Caminha, R. M. (2008). Abuso sexual contra crianças e adolescentes: conceituação e intervenção clínica. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Habigzang, L. F., Borges, J. L., Dell’Aglio, D. D., & Koller, S. H. (2010). Caracterização dos sintomas do transtorno de estresse pós-traumático (TEPT) em meninas vítimas de abuso sexual. Psicologia Clínica, 22 (2), 27-44.

Heidemann, C. V. C., Montagner, R., Brunstein, M., & Eizirik, C. (2012). O cinema no ensino da psicoterapia psicodinâmica. Revista Brasileira de Psicoterapia, 14 (1), 76-91.

Holmes, D. S. (2007). Psicologia dos transtornos mentais. S. Costa, Trad. Porto Alegre: Artmed.

Kiem, E. (2008). La explotación sexual infantil en los Estados Unidos: no es sólo un problema de los países en desarrollo. Nova York: UNICEF. Disponível em: http://www.unicef.org/spanish/infobycountry/usa_46464.html Acesso em: 12 jul. 2012.

Landeira-Fernandez, J. & Cheniaux, E. (2010). Cinema e loucura: conhecendo os transtornos mentais através dos filmes. Porto Alegre. Artmed.

Lee, Y., & Kim, S. (2011). Childhood maltreatment in South Korea: retrospective study. Child Abuse & Neglect, 35, 1037-1044.

Padilha, M. G. & Gomide, P. I. (2004). Descrição de um processo terapêutico em grupo para adolescentes vítimas de abuso sexual. Estudos de Psicologia (Natal), 9 (1), 53-61.

Ramirez, C., Pinzon-Rondon, A. M., & Botero, J. C. (2011). Contextual predictive factors of child sexual abuse: the role of parent-child interaction. Child Abuse & Neglect, 35, 1022-1031.

Roudinesco, E. & Plon, M. (1998). Dicionário de Psicanálise. V. Ribeiro, Trad. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Santeiro, T. V. (2011). Um curta-metragem, diversas histórias na formação de psicólogos clínicos: o caso “Pular”. Revista da SPAGESP, 12 (2).

Santos, C. B., Costa, A. B., Carpenedo, M., & Nardi, H. C. (2011). A diversidade sexual no ensino de Psicologia: o Cinema como ferramenta de intervenção e pesquisa. Sexualidad, Salud y Sociedad (Rio de Janeiro), 7, 127-141. Recuperado em 01 de abril de 2013. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64872011000200006&lng=pt&tlng=pt. 10.1590/S1984-64872011000200006

Santos, S. S. & Dell’Aglio, D. D. (2008). Compreendendo as mães de crianças vítimas de abuso sexual: ciclos de violência. Estudos de Psicologia, 25 (4), 595-606.

Serafim, A. P., Saffi, F., Rigonatti, S. P., Casoy, I., & Barros, D. M. (2009). Perfil psicológico e comportamental de agressores sexuais de crianças. Revista Psiquiatria Clínica, 36 (3), 101-11.

Silva, A. R. (2011). Na companhia de meninos e lobos. Em: A. E. Cavalcanti & L. R. Araújo (Orgs.), Navegar é preciso, clinicar não é preciso: 30 anos de prática psicanalítica no CPPL (pp.215-228). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Swift, W. J. & Wonderlich, S. (1993). House of games: a cinematic study of countertransference. American Journal of Psychotherapy, 47 (1), 38-57.