SCHOOL PSYCHOLOGY: REPORT ON AN EXPERIMENT IN ELEMENTARY SCHOOL
Main Article Content
Abstract
The purpose of this paper is to present an experience report about the work of scholar psychologists in Elementary School, emphasizing the development of a teaching project. This project intended to improve the interpersonal relationship between students in a fourth grade class. Through group work, method proposed by the new pedagogy of Jean Piaget (1998), and problematizing education of Paulo Freire (1997), systematic meetings were held with students to reflect on ethical values , bullying and protection of child rights. It was observed throughout this project relationship and communication improvements between peers, what suggests that interventions have contributed to improve the relationship between students.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
Antunes, M. A. M. (2008). Psicologia escolar e educacional: história, compromissos e perspectivas. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 12(2), 469-475. Retirado de http://www.abrapee.psc.br/sumarios.htm
Araújo, U. (2007). A construção social e psicológica dos valores. Em: Arantes, V. A. (Org.). Educação e valores: pontos e contrapontos. (pp. 17-64) São Paulo: Summus.
BRASIL. (1998). Ministério de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF.
De Sousa, M. (2006). A Turma da Mônica em O Estatuto da Criança e do Adolescente. São Paulo: Mauricio de Sousa. Retirado de http://www.fundacaofia.com.br/ceats/eca_gibi/capa.htm
Del Prette, Z. A. P. et al. (2012). Tolerância e respeito às diferenças: efeitos de uma atividade educativa na escola. Psicologia: teoria e prática, 14(1), 168-182. Retirado de http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/3394/3371
Fante, C. (2005). Fenômeno Bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Campinas: Verus Editora.
Freire, P. (1997). Educação “bancária” e educação libertadora. Em: Patto, M. H. S. (Org.). Introdução à psicologia escolar. (3 ed., pp. 61-78). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Guzzo, R. (2003). Saúde psicológica, sucesso escolar e eficácia da escola: Desafios do novo milênio para a psicologia escolar. Em: Del Prette, Z. (Org.). Psicologia escolar e educacional: saúde e qualidade de vida. (2 ed., pp. 59-71). Campinas: Alínea.
Martínez, A. M. (2003). O compromisso social da Psicologia: desafios para a formação dos psicólogos. In: Bock, A. M. M. (Org.). Psicologia e Compromisso social. (pp. 143-160). São Paulo: Cortez.
Martínez, A. M. (2009). Psicologia Escolar e Educacional: Compromissos com a educação brasileira. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 13(1), 169-177. Retirado de http://www.abrapee.psc.br/13-1.pdf
Meira, M. (2002). Psicologia Escolar: pensamento crítico e práticas profissionais. Em: Tanamachi, E., Proença, M., Rocha, M. (Org.). Psicologia e Educação: Desafios teórico-práticos. (2 ed., pp. 35-72). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Neto, L. A. (2005). Bullying: comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, Porto Alegre, 81, 5.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS NO BRASIL. (2000). Declaração Universal dos Direitos Humanos. Retirado de http://unicrio.org.br/img/DeclU_D_HumanosVersoInternet.pdf
Parrat-dayan, S. (2008). Como enfrentar a indisciplina na escola. São Paulo: Contexto.
PEACE CHILD INTERNACIONAL. (2000). Todos temos direitos: um livro sobre os direitos humanos. São Paulo: Ática.
Piaget, J. (1998). Sobre a pedagogia: Textos inéditos. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Puig, J. (2000). Democracia e participação escolar. São Paulo: Moderna.
Rocha, R.; Roth, O. (2004). Declaração Universal dos Direitos Humanos. São Paulo: Salamandra.
Rolim, M. (2008). Bullying: o pesadelo da escola. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Souza, M. P. R. (2009). Psicologia Escolar e Educacional em busca de novas perspectivas. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 13(1), 179-182. Retirado de http://www.abrapee.psc.br/13-1.pdf
Wagner, A., Sarriera, J. C., & Casas, F. (Eds.). (2009). Os Direitos da Infância: A perspectiva das crianças, seus pais e professores. Porto Alegre: Nova Prova.