Social representations and psychological distress in adolescents with depressive symptoms
Main Article Content
Abstract
The purpose of this research paper was to understand social representations of depression in high school adolescents in the city of João Pessoa, Paraíba. The study included 11 subjects aged between 14 and 17 years with depressive symptons, selected from a group of 296 adolescents. Children's Depression Inventory (CDI) and the Semi-Structured Interview were two of the instruments used in the research, allowing results to indicate that depression is associated with feelings of sadness, such as discouragement and suicidal ideas; mostly those people without human initiatives and who don't make plans for the future. These feelings may be related to various behaviors, such as isolation, aggressiveness and difficulty to be friend someone or even establish relationships. These associations are a result of adolescents experiences, as well as information and representations linked to a youth group they belong, pointing out to the need for preventive and educational practices in educational institutions.
Keywords: depression, adolescence, social representation; suicidal ideas; cross-sectional studies.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
ANGELOTTI, G. Tratamento cognitivo-comportamental da depressão. In. CAMON, V. A. A. (Ed.). Depressão e psicossomática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2001. p. 147-177.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. DSM-IV-TR: manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 2003
ANADÓN, M.; MACHADO, P. B. Reflexões teóricas: metodológicas sobre as representações sociais. Bahia: Editora UNEB, 2003.
ASSIS, S. G.; AVANCI, J. Q.; SILVA, G. M. F. P.; MALAQUIAS, J. V.; SANTOS, N. C.; OLIVEIRA, R. V. C. A representação social do ser adolescente: um passo decisivo na promoção da saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v. 8, n. 3, p. 11-35, 2003.
AVANCI, J. Q.; ASSIS, S. G.; OLIVEIRA, R. V. C. Sintomas depressivos na adolescência: estudo sobre fatores psicossociais em amostra de escolares de um município do Rio de Janeiro. Caderno de Saúde Pública, v. 24, n. 10, p. 2334-2346, 2008.
BAHLS, S. Aspectos clínicos da depressão em crianças e adolescentes: Clinical features. Jornal de Pediatria, v. 78, n. 5, p. 359-366, 2002.
BARBOSA, G. A.; DIAS, M. R.; GAIÃO, A. A.; DI LORENZO, W. C. G. Depressão infantil: Um estudo de prevalência com o CDI. Revista de Neuropsiquiatria da Infância e Adolescência, v. 4, n.3, p. 36-40, 1996.
BARDIN, L. Análise quantitativa e análise qualitativa: análise de conteúdo. 70ª ed. Lisboa: Editora LDA, 2000.
BARROS, A. P. R.; COUTINHO, M. P. L. As representações sociais da depressão em adolescentes no contexto escolar. 2005. 160 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2005.
BARROS, A.; COUTINHO, M.; ARAÚJO, L.; CASTANHA, A. As representações sociais em adolescentes no contexto do ensino médio. Estudos de Psicologia, v. 23, n. 1, p. 35-53, 2006.
BORGES, V. R.; WERLANG, B. S. G. Estudo de ideação suicida em adolescentes de 15 a 19 anos. Estudo de Psicologia (Natal), v. 11 n. 3, p. 345-351, 2006.
BRÊTAS, J. R. S. Núcleo de estudos da criança e do adolescente. São Paulo: NECAd: Universidade Federal de São Paulo, 2003.
COUTINHO, M. P. L. Depressão infantil: uma abordagem psicossocial. João. Pessoa: Ed. UFPB, 2001.
COUTINHO, M. P. L. Depressão infantil: Uma abordagem psicossocial. 2. ed. João Pessoa, PB: Ed. UFPB, 2005.
DEL PORTO, J. D. Conceito e diagnóstico: Depressão. Revista Brasileira de Psiquiatria, v. 21, Supl. 1, p. 6-11, 1999.
FERREIRA, M.; ALVIM, N.; TEIXEIRA, M.; VELOSO, R. Saberes de adolescentes: estilo de vida e cuidado à saúde. Revista: Texto contexto enfermagem, v. 16, n. 2, p. 217-24, 2007.
FLECHNER, S. Psicoanálisis y cultura: la clínica actual de pacientes adolescentes em riesgo. Um nuevo desafío? Revista Latino-Americana de Psicanálise, n. 4, p. 467-482, 2000.
GASKELL, G. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G (Eds.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 35-62.
GRILLO, E.; SILVA, R. Early manifestations of behavioral disorders in children and adolescents. Jornal de Pediatria, v. 80, n. 3, p. 21-27, 2004.
GUARESCHI, P. Psicologia social crítica como prática de libertação. Porto Alegre, RS: Editora da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2004.
KAZDIN, A. E.; MARCIANO, P. L. Childhood and adolescent depression. In: MASH, E.; BARKLEY, R. (Ed.). Treatment of childhood disorders. New York: The Guilford Press, 1998. p. 192-205
KOVACS, M. Children Depression Inventory CDI: Manual. New York: Multi-Health Systems, 1992.
MACEDO, M. M. K.; BALDO, M. A.; SANTOS, R. L.; RIBAS, R. F.; SILVA, S. M.; GONÇALVES, T. G. Motivos de busca de atendimento psicológico por adolescentes em uma clínica‑escola. Psicologia: Teoria e Prática, v.13, n.2: 63-75, 2011.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em Psicologia Social. Petrópolis: Editora Vozes, 2003.
RIBEIRO, K. C. S.; NASCIMENTO, E. S.; COUTINHO, M. P. L. Representação social da depressão em uma instituição de ensino da rede pública. Revista Psicologia Ciência e Profissão, v.30, n. 3, p. 448-463, 2010.
RIBEIRO, K. C. S.; OLIVEIRA, J. S. C.; COUTINHO, M. P. L.; ARAÚJO, L. F. Representações sociais da depressão no contexto escolar. Revista Paidéia, v.17, n. 38, p. 417-430, 2007.
SÁ, C. P. Núcleo central das representações sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.
SANTANA, I. O.; COUTINHO, M. P. L. Representações Sociais da Depressão: idosos em contexto institucional. In: COUTINHO, M. P. L; SALDANHA, A. A. W. (Eds.). Representações Sociais e Práticas em Pesquisa. João Pessoa: Editora UFPB, 2005. p. 22-41.
SANTOS, M. F.; NETO, M. L. A.; SOUZA, Y. S. O. Adolescência em revistas: um estudo sobre representações sociais. Psicologia: Teoria e Prática, v.13, n.2, p. 103-113, 2011.
SILVA, D. F. M. O desenvolvimento das trajetórias do comportamento delinquente em adolescentes infratores. 2002. 154 f. Tese (Doutorado em Psicologia do Desenvolvimento) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2002.
ZUGLIANI, A.; MOTTI, T.; CASTANHO, R. O autoconceito do adolescente deficiente auditivo e sua relação com o uso do aparelho de amplificação sonora individual. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 13, n. 1, p. 95-110, 2007.