Family Relations of Two Riverside Children in Amazon

Main Article Content

Daiane Gasparetto da Silva
Fernando Augusto Ramos Pontes
Simone Souza da Costa Silva

Abstract

The way of life of the Amazon’s riverside man organizes the inter-personal relations of children in a peculiar manner, corroborating the idea in which each context generates the development of different social skills. With this assumption, the present research had as objective to describe the particularities from the interactions of two aged three children with their partners in riverside community located in the Araraiana river – Marajó Island/Pará. As methodological resources were used: routine inventory (RI), field diary (FD) and
semi-structured interview. The results were organized coming out of the families dyads. Based on the data, was observed that the family’s context structures the relations with the children, introducing them in the riverside culture through the instrumentalization of skills and competences which allow them to survive in an autonomous way.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

BANDURA, A. Social learning theory of identificatory processes. In: GOSLIN, D. A. (Ed.). Handbook of socialization theory and research. Chicago: Rand McNally, 1969. p. 213‑262.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.

BRONFENBRENNER, U. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996

.BRONFENBRENNER, U.; CECI, S. Nature‑nurture reconceptualized in developmental perspective: a bioecological model. Psychological Review, Washington, n. 101. p. 568‑586, 1994.

BUCHER, J. S. N. F.; COSTA, I. I. Family therapy in Brazil: memoir and development. In: KIT, S. N. G. (Org.). Global perspectives in family therapy. New York: Brunner‑Routledge, 2003. p. 195‑206.

COLE, M.; COLE, S. O desenvolvimento da criança e do adolescente. Porto Alegre: Artmed, 2003.

FLAHERTY, M. Seven caring functions of black grandmothers in adolescent mothering. Maternal‑Child Nursing Journal, Philadelphia, v. 17, n. 3, p. 191‑207, 1988.

HINDE, R. A. Ethology: its nature and relations with other sciences. Oxford: Oxford University Press, 1982.

KASLOW, F. W. Trends in family psychology. Journal of Family Psychology, Washington, v. 1, n. 1, p. 77‑90, 1987.

LEVINE, R. A. Human parental care: universal goals, cultural strategies, individual behavior. In: LEVINE, R. A.; MILLER, P. M.; WEST, M. M. (Org.). Parental behaviour in diverse socities: new directions for child development. San Francisco: Jossey‑Bass, 1988. p. 5‑12.

LEYENDECKER, B. et al. Mothers socialisation goals and evaluations of desirable and undesirable everyday situation in two diverse cultural groups. International Journal of Behavioral Development, n. 26, p. 248‑258, 2002.

LIDDLE, H. A. Family psychology: the journal, the field. Journal of Family Psychology, Washington, n. 1, p. 5‑22, 1987.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2000.

PEDROSO, J. S. Famílias no vale do rio Jari: dinâmicas, mudanças e acomodações. 2003. 450 f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento no Trópico Úmido)–Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (Naea), Universidade Federal do Pará, Belém, 2003.

PONTES, F. A. R.; MAGALHÃES, C. M. C. Transmissão da cultura da brincadeira: algumas possibilidades de investigação. Psicologia: ciência e profissão, Brasília, v. 1, n. 16, p. 117‑124, 2003.

ROMANELLI, G. O relacionamento entre pais e filhos de camadas médias. Paidéia: cadernos de psicologia e educação, Ribeirão Preto, v. 8, n. 14‑15, p. 123‑136, 1999.

SANTOS, T. M. Períodos de transição no ciclo de vida familiar em uma comunidade ribeirinha da Amazônia: impactos do nascimento do primeiro neto. Belém: Universidade Federal do Pará, 2009. Relatório de pesquisa não publicado.

SERPELL, R. et al. Intimate culture of families in the early socialization of literacy. Journal of Family Psychology, Washington, v. 16, p. 391‑405, 2002.

SILVA, S. D. B. Diferenças de gênero na interação entre irmãos em uma comunidade ribeirinha amazônica. 2006. 167 f. Dissertação (Mestrado em Teoria e Pesquisa do Comportamento)–Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Pará, Belém, 2006.

SILVA, S. S. C. Estrutura e dinâmica das relações familiares de uma comunidade ribeirinha da região amazônica. 2006. 338 f. Tese (Doutorado em Psicologia)–Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

SILVA, S. S. C. et al. Rede social de casais ribeirinhos de uma comunidade amazônica. Psicologia: teoria e pesquisa, Brasília, v. 26, p. 613‑621, 2010.

______. Qualidade conjugal: estudo de caso de ribeirinhos na Amazônia. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, Belo Horizonte, v. 4, p. 50‑59, 2011.

SIMIONATO‑TOZO, S. M. P.; BIASOLI‑ALVES, Z. M. M. O cotidiano e as relações familiares em duas gerações. Paidéia: cadernos de psicologia e educação, Ribeirão Preto, v. 8, n. 14‑15, p. 137‑150, 1998.

SMALL, M. L.; NEWMAN, K. Urban poverty after the truly disadvantaged: the redisco‑very of the family, the neighborhood, and culture. Annual Review of Sociology, Palo Alto, v. 27, p. 23‑45, 2001.

STAUDT, A. C. P.; WAGNER, A. Paternidade em tempos de mudança. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 174‑185, 2008.

SZAPOCZNIK, J.; KURTINES, W. M. Family psychology and cultural diversity: opportunities for theory, research, and application. American Psychologist, n. 48, p. 400‑407, 1993.