The Dialogue between Student-Reader/Author in University Classroom and Teacher Mediation
Main Article Content
Abstract
Reading is a process of interaction between reader / author / text that results in the production of multiple meanings. This study assessed the reading situations experienced in the classroom in a university context, promoted by the teacher. Two UFPE professors of the teacher training courses took part in the study, as well as, their respective groups, some of licensure courses and others of the pedagogy course. We had fourteen observations of text discussion moments in the classroom through audio recordings and notetaking. According to the results: readings in small groups of students occurred in the two classes, the strategy of questions and answers was used in both cases, intertextuality was always present in the words of teachers and learners in the multiple languages were more commonly present in the group of various degrees by the nature of proposed activities. There was a perceived failure to impose the meanings produced by teachers to students, meaning is negotiated in moments of discussion.
Downloads
Article Details
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
CUNHA, Neide de Brito; SANTOS, Acácia A. Angeli dos. Relação entre a compreensão da leitura e a produção escrita em universitários. 2006. Psicologia Reflexão e Crítica, Ano/Vol. 19, número 002. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Brasil, p. 237-245. Disponível em:
http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/188/18819209.pdf>. Acesso em: 23 Abr. 2010.
DELL’ISOLA, Lúcia Péret. Leitura: inferências e contexto sociocultural. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.
FERREIRA S. P. A., & DIAS M. G. B. B. (2004). A leitura, a produção de sentidos e o processo inferencial. Psicologia em Estudo, v. 18, n. 3, p.439-448. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/prc/v18n3/a05v18n3.pdf>. Acesso em: 12 Mai. 2010.
KESSELRING, Thomas. Jean Paiget. Caxias do Sul: Educs, 2008. p.101-149
KLEIMAN, Angela.Texto e Leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas, SP:
Pontes, 1997. p. 7-44
KOCH, Ingedore Villaça. O texto e a construção dos sentidos. 9 ed. São Paulo: Contexto, 2007. p. 59-64
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Processos de compreensão. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. P. 146 – 260.
MOURA, Maria Lucia Seidl de; FERREIRA, Maria Cristina. Projeto de Pesquisa: elaboração, redação e apresentação. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2005. p. 50-58.
OLIVEIRA, K. L.; SANTOS, A. A. A.; PRIMI, R.. Estudo das relações entre compreensão em leitura e desempenho acadêmico na universidade. Interação em Psicologia, 7 (1),. 2003. p. 19-25.
ORLANDI, Eni Pulcinelli. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.
ORLANDI, Eni Pulcinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 6 ed. São Paulo: Pontes, 2005.
ORLANDI, Eni Pulcinelli. Discurso e leitura. – 7 ed. – São Paulo: Cortez, 2006.
SILVA, M. J. M.; SANTOS, A. A. A. A avaliação da compreensão em leitura e desempenho acadêmico de universitários. Psicologia em estudo. Maringá, v. 9, n. 3. p. 459-467. 2004.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Trad. Cláudia Schilling – 6.ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998.