Bia Walk (video): Presentation and Internal and External Validity of a Resource to Promote Social Skills of Preschoolers

Main Article Content

Camila Negreiros Comodo
Almir Del Prette
Zilda Aparecida Pereira Del Prette
Carina Luiza Manólio

Abstract

Learning social skills can occur naturally, but when this doesn’t occur, it is necessary to create conditions for such learning. One such condition is the use of different resources (books, videos, games) associated or not with social skills programs. This paper describes the process and product of making a video in which the main character (Bia) presents models of social skills alternatives on six demands: make request to her mother, refuse offer of a ride, to resolve a fight among friends, helping an old lady to cross street, request and negotiate to get ice cream, and make calls. The stages of pre-production, production, filming and post production of video are described, and the indicators of internal and external validity later obtained are analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

ABREU-RODRIGUES, J.; SANABIO-HECK, E. T. Instruções e auto-instruções: contribuições da pesquisa básica. In: ABREU, C. N.; GUILHARDI, H. J. Terapia comportamental e cognitivo­-comportamental. São Paulo: Roca, 2004. p. 152-168.

BANDURA, A. Influence of model's reinforcement contingencies on the acquisition of imitative responses. Journal of Personality and Social Psychology, Washington, n. 1, p. 689-695, Jun. 1965.

BANDURA, A. Social learning theory. Cidade Stanford University, 1977.

______. A evolução da teoria social cognitiva. In: BANDURA, A.; AZZI, R. G.; POLYDORO, S. Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 15-42.

BANDURA, A.; ROSS, D.; ROSS, S. A. Transmission of aggression through imitation of aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, Washington, v. 63, n. 3, p. 575-582, Nov. 1961.

______. A comparative test of the status, social power, and secondary reinforcement theories of identificatory learning. Journal of Abnormal and Social Psychology, Washington, v. 67, n. 6, p. 527-534, Jan. 1963.

CAIRNS, R. B. A contemporary perspective on social development. In: STRAIN, P. S.; GURALNICK, M. J.; WALKER, H. M. Children’s social behavior: development, assessment and modification. Orlando: Academic Press, 1986. p. 3-47.

COOK, C. R. et al. Social skills training with secondary EBD students: a review and analysis of meta-analytic literature. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, Austin, v. 16, n. 3, p. 131-144, Mar. 2008.

COSTA, A. E. B. Modelação. In: BANDURA, A.; AZZI, R. G.; POLYDORO, S. Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 123-148.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis: Vozes, 2001.

______. Luz, câmera, ação: desenvolvendo um sistema multimídia para avaliação de habilidades sociais em crianças. Avaliação Psicológica, Itatiba, v. 2, n. 2, p. 155-164, dez. 2003.

DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2005.

______. Avaliação de habilidades sociais: bases conceituais, instrumentos e procedimentos. In: ______. Psicologia das habilidades sociais: diversidade teórica e suas implicações. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 189-231.

DILWORTH, J. E.; MOKRUE, K.; ELIAS, K. M. M. The efficacy of a video-based teamwork-building series with urban elementary school students – a pilot investigation. Journal of School Psychology, Tuscaloosa, v. 40, n. 4, p. 329-346, July/Aug. 2002.

FEITOSA, F. B. et al. Desempenho acadêmico e interpessoal em adolescentes portugueses. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 14, n. 2, p. 259-266, jun. 2009.

LOPES, D. C. Recursos multimídia na promoção de habilidades sociais com crianças com dificuldades de aprendizagem. 2009. 232 f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial)–Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2009.

MOLINA, R. C. M.; DEL PRETTE, Z. A. P. Funcionalidade da relação entre habilidades sociais e dificuldades de aprendizagem. Psico­USF, Itatiba, v. 11, n. 1, p. 53-63, jan./jun. 2006.

OLAZ, F. O. Contribuições da teoria social cognitiva de Bandura para o treinamento de habilidades sociais. In: DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Psicologia das habilidades sociais: diversidade teórica e suas implicações. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 113-148.

SALDAÑA, M. R. R.; DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. A importância da teoria da aprendizagem social na constituição da área do treinamento de habilidades sociais. In: GUILHARDI, H. J. et al. Sobre comportamento e cognição: contribuições para a construção da teoria do comportamento. Santo André: ESETec, 2002. v. 9, p. 269-283.

SKINNER, B. F. Ciência e comportamento humano. São Paulo: Martins Fontes, 1953.

TRENTACOSTA, C. J.; IZARD, C. E. Kindergarten children’s emotion competence as a predictor of their academic competence in first grade. Emotion, Washington, v. 7, n. 1, p. 77-88, Feb. 2007.