Politicization and Education in Service: Meaning and Sense Attributed by Residents in a Multi-Professional Residency Program in Mental Health in the State of Bahia

Main Article Content

Monica Lima Jesus
Diego Araujo

Abstract

This article aimed to understand the meanings and sense produced by resident students of a multi-professional residency program in mental health. The participants performed as facilitators-caretakers in workshops and projects to foment patron politicization, as well as their own. The activities included workshops on generating income, technical meetings on Caps, and the Citizen Group Project.
individual interviews and a field diary were utilized. The interpretive statements were analyzed through the perspectives of interpretive anthropology, discursive practice, and sense production. The tenet of politicization was discussed as a fertile educational tendency for the education of mental health professionals
committed with the principles and guidelines of the SUS system, and particularly, with psychiatric reform. The results illustrate that politicization is expressed as a transversal element of the educational performance/process of the residents: as relational technology and as confrontation of a psychiatric hospital culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

ALVERGA, A. R.; DIMENSTEIN, M. A reforma psiquiátrica e os desafios na desinstitucionalização na loucura. Interface – Comunic., Saúde, Educ., v. 10, n. 20, p. 299‑316, jul./dez. 2006.

BRASIL. Residência multiprofissional em saúde: experiências, avanços e desafios. Brasília: Ministério da Saúde, 2006.

CECCIM, R. B. “Ligar gente, lançar sentido: onda branda da guerra” – a propósito da invenção da residência multiprofissional em saúde. Interfaces: comunicação saúde educação, v. 13, n. 28, p. 213‑237, jan./mar. 2009.

DALLEGRAVE, D. No olho do furacão, na ilha da fantasia: a invenção da residência multiprofissional em saúde. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

DALLEGRAVE, D.; KRUSE, M. H. L. No olho do furacão, na ilha da fantasia: a invenção da residência multiprofissional em saúde. Interface, Botucatu, v. 13, n. 28, p. 213‑226 mar. 2009.

FAGUNDES, S. Águas da pedagogia da implicação: intercessões da educação para a política pública de saúde. 2006. Tese (Doutorado em Educação)–Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, M. Pedagogia da práxis. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1998.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

LIMA, M. Ensino em serviço e cuidado em saúde mental: um estudo etnográfico sobre uma residência multiprofissional, na Bahia. Salvador: Fapesb, 2008‑2009. Projeto de pesquisa.

MERHY, E. O ato de governar as tensões constitutivas do agir em saúde como desafio permanente de algumas estratégias gerenciais. Ciênc. Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 305‑314, 1999. Disponível em: <http://www.scielo.br>. Acesso em: 4 nov. 2007.

MERHY, E. O desafio da tutela e da autonomia: uma tensão permanente do ato cuidador. Disponível em: . Acesso em: 30 nov. 2011.

MICHAELIS. Moderno dicionário da língua portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, 1998.

SILVA, M. A.; RAPOSO, L.; OSORIO, C. A articulação de saberes teóricos e práticos na análise e no desenvolvimento da atividade de cuidado. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 95‑105, set./dez. 2010.

SIMONI, A. A formação dos profissionais de saúde nas equipes multiprofissionais: sobre a invenção de modos de trabalhar em saúde mental. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

SOUZA, W. S. Associações civis em saúde mental no Rio de Janeiro: democratizando os espaços sociais. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 17, n. 4, p. 933‑939, 2001.

SPINK, M. J. Práticas discursivas e produção de sentido. In:______. Práticas discursivas e produção de sentido no cotidiano: aproximações teóricas e metodológicas. São Paulo: Cortez, 2000. p. 41‑62.

SPINK, M. J.; MEDRADO, B. Produção de sentidos no cotidiano: uma abordagem teórico‑metodológica para análise das práticas discursivas. In: SPINK, M. J. Práticas discursivas e produção de sentido no cotidiano: aproximações teóricas e metodológicas. São Paulo: Cortez, 2000.

TIKANORY, R. Contratualidade e reabilitação psicossocial. In: PITTA, A. Reabilitação psicossocial no Brasil. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 2001. p. 55‑59.

VASCONCELOS, E. M. O controle social na reorientação do modelo assistencial em saúde mental no Brasil atual. In: ______. (Org.). Cadernos de textos de apoio da III Conferência Nacional de Saúde Mental. Brasília: Ministério da Saúde, 2001. p. 42‑54.