Freshman’s Self-Efficacy and Integration in Higher Education
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
ALBIERO-WALTON, J. Selfefficacy gender in college students with disabilities. Informa-tion analyses. 2003. Disponível em: <http://www.eric.ed.gov>. Acesso em: 11 jul. 2006.
ALMEIDA, L. S. Transição, adaptação e rendimento acadêmico de jovens no ensino superior. 2004. (Relatório final do projeto)–Universidade do Minho, Braga, 2004.
ASTIN, A. W. What matters in College? Four cricial years revisited. San Francisco: Jossey-Bass, 1993. p. 1-105.
BANDURA, A. Selfefficacy, the exercise of control. New york: Freeman and Company, 1997.
______. A evolução da teoria social cognitiva. In: BANDURA, A.; AZZI, R. G.; POLYDORO, S. (Ed.). Teoria social cognitiva, conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 15-42.
BONG, M. Role of self-efficacy and task-value in predicting college studentes’ course performance and future enrollment. In: ANNUAL CONVENTION OF THE AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION, 107., 1999, Boston. Disponível em: <http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED435078.pdf>. Acesso em: 28 set. 2006.
BYER, J. L. The effects of college students’ perceptions of teaching and learning on academic self-efficacy and course evaluations. In: ANNUAL MEETING OF THE MID-SOUTH EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION, 30., 2001, Little Rock. Disponível em: <http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED460142.pdf>. Acesso em: 28 set. 2006.
COLE, J. S.; DENZINE, G. M. I’m not doing as well in this class as I’d like to: exploring achievement motivation and personality. 2004. Disponível em: <http://www.eric.ed.gov>. Acesso em: 28 set. 2006.
DANCEY, C. P; REIDY, T. Estatística sem matemática para psicologia. Porto Alegre: Artmed, 2006. 608 p.
DIAS, G. F.; AZEVEDO, M. Desenvolvimento psicológico, atitudes em relação ao estudo e sucesso acadêmico. Fases on‑line: factores de sucesso/insucesso do ensino superior, Algarve, v. 1, 2001. Disponível em:<http://www.ualg.pt/fchs/ceduc/fases/>. Acesso em: 14 maio 2005.
FERREIRA, S. P. A.; SANTOS, E. M. Constituição do professor-leitor: estudo exploratório das condições e compreensão de leitura em alunos universitários. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 96-111, maio/ago. 2010.
GRANADO, J. I. F. et al. Integração acadêmica de estudantes universitários: contributos para a adaptação e validação do QVA-r no Brasil. Psicologia e Educação, Beira Interior, v. 4, n. 2, p. 33-43, dez. 2005.
GUERREIRO-CASANOVA, D. C.; POLYDORO, S. A. J. Integração ao ensino superior: relações ao longo do primeiro ano de graduação. Psicologia Ensino & Formação, Brasília, v. 1, n. 2, p. 85-96, ago. 2010.
______. Autoeficácia na formação superior: percepções durante o primeiro ano de graduação. Psicologia: ciência e profissão, Brasília, v. 31, n. 1, p. 50-65, mar. 2011.
JAKUBOWSKI, T. G.; DEMBO, M. H. The relationship self-efficacy, identity style and stage of change with academic self-regulation. Journal of College Reading and Learning,v. 35, n. 1, p. 7-24, Sept. 2004.
LENT, R. W.; BROWN, S. D.; LARKIN, K. C. Self-efficacy in the prediction of academic performance and perceived carrer options. Journal of Counseling Psychology, Virginia, v. 33, n. 3, p. 265-269, July 1986.
LENT, R. W.; MULTON, K. D.; BROWN, S. D. Relation of self-efficacy beliefs to academic outcomes: a meta-analytic investigation. Journal of Counseling Psychology, Virginia, v. 38, n. 1, p. 30-38, July 1991.
LENT, R. W. et al. Social cognitive predictors of academic agjustment and life satisfac-tion in portuguese college students: a longitudinnal analysis. Journal of Vocational Behavior, Atlanta, v. 79, n. 2, p. 190-198, Apr. 2009.
PASCARELLA, E. T.; TERENZINI, P. T. How college affects students:a third decade of research. 2. ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2005. v. 2, p. 571-626.
POLYDORO, S. A. J. O trancamento de matrícula na trajetória acadêmica do universitário: condições de saída e de retorno à instituição. 2000. 179 f. Tese (Doutorado em Educação)–Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
POLYDORO, S. A. J.; GUERREIRO-CASANOVA, D. C. Escala de autoeficácia na formação superior: construção e estudo de validação. Avaliação Psicológica, Itatiba, v. 9, n. 2, p. 267-278, ago. 2010.
SÁ, A. P. Inteligência, reações à frustração e autoeficácia acadêmica percebida: um estudo preliminar multicorrelacionado. 2002. 224 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social)–Universidade Gama Filho, Rio de Janeiro, 2002.
SHANKLAND, R. et al. Student adjustment to higher education: the role of alternative education path ways in coping with the demands of student life. Higher Education, Ohio, v. 59, n. 2, p. 353-336, Feb. 2010.
SHIM, S.; RYAN, A. Changes in self-efficacy, challenge avoidance, and instrinsic value in response to grades. The Journal of Experimental Education, Philadelphia, v. 73, n. 4, p. 333-349, Summer 2005.
STALLWORTH-CLARK, R. et al. College Studentes’ Academic Performance: the interaction of strategy engagement, content and context. In: AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ANNUAL MEETING, 2000, Lousiana. Disponível em: <http://www.eric.gov>. Acesso em: 1o jul. 2006
TEIXEIRA, M. A. P. et al. Adaptação à universidade em jovens calouros. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 12, n. 1, p. 185-202, jan./jun. 2008. TINTO, V. Stages of student departure. Reflections on the character of student leaving. The Journal of Higher Education, Ohio, v. 59, n. 4, p. 438-455, July/Aug. 1988.
ZAJACOVA, A.; LYNCH, S. M.; ESPENSHADE, T. J. Self-efficacy, stress,and academic sucess in college. Research in Higher Education, Florida, v. 46, n. 6, p. 677-706, Sept. 2005.