Acquisition of Recombinative Reading after Trainings and Tests with Dictated and Printed Words

Main Article Content

Mariana Kerches Leite
Maria Martha Costa Hübner

Abstract

This paper presents a study had aimed to investigate the relevant variables in the process of emergence of minimal unit control and recombinative reading, with five preschool children. Using Equiv software, relations between oral and printed word (AC) were taught; afterwards, textual behavior of novel words were tested, which were composed by minimal units of the words taught previously. The program consisted of twenty experimental phases, divided into four basic types: Pretest, Pre- training, Training and Post- Test. The results showed that three participants presented recombinative reading closer to 100% correct performances, indicating transfer of discriminative functions of the minimal units trained to new words. In
Post-Tests, all participants developed repertoire of naming oral words and syllables that weren’t able to name before. In Equivalence Tests applied in the final phase, the same three participants obtained performance closer to 100%, indicating reading comprehension. The results of these study point that the absence of training relations between oral word and picture (AB) and Equivalence Tests, didn’t inhibit the emergence of control by minimal units, suggesting economy in the procedures of recombinative reading. Hence, the quicker installment of minimal verbal units control than previous studies generates theoretical questions and suggests future researches in this direction.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

CUMMING, W. W.; BERRYMAN, R. The complex discriminated operant: studies of matching-to-sample and related problems. In: MOSTOFSKY, D. I. (Org.). Stimulus generalization. Stanford, Cal.: Stanford University Press, 1965. p. 284-330.

DEBERT, P.; MATOS, M. A.; MCILLVANE, W. J. Conditional relations with compound abstract stimuli using a go/no-go procedure. Journal of The Experimental Analysis of Behavior, v. 87, p. 89-96, 2007.

DE ROSE, J. C.; MELCHIORI, L. E.; SOUZA, D. G. de. Aprendizagem de leitura através de um procedimento de discriminação sem erros (exclusão): uma replicação com pré-escolares. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 8, p. 101-111, 1992.

DE ROSE, J. C.; SOUZA, D. G. de; HANNA, E. S. Teaching reading and spelling: exclusion and stimulus equivalence. Journal of Applied Behavior Analysis, v. 29, p. 451-469, 1996.

DE ROSE, J. C. et al. Aquisição de leitura após história de fracasso escolar: equivalência de estímulos e generalização. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 5, p. 325-346, 1989.

DE ROSE, J. C. Stimulus equivalence and generalization in reading after matching to sample by exclusion. In: HAYES, S. C.; HAYES, L. J. (Org.). Understanding verbal relations. Reno: Context Press. 1992. p. 69-82.

GALVÃO, O. F.; CALCAGNO, S.; SIDMAN, M. Testing for emergent performances in extinction. Experimental Analysis of Human Behavior Bulletin, v. 10, p. 18-20, 1992.

GOLDSTEIN, H.; MOUSETIS, L. Generalized language learning by children with severe mental retardation: effects of peer's expressive modeling. Journal of Applied Beha-vior Analysis, v. 22, p. 245-259, 1989.

GOMES, R. C. Controle por unidades menores e leitura recombinativa: solicitação de comportamento textual durante a aquisição de pré-requisitos. 2007. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

HÜBNER, M. M. O paradigma de equivalência e suas implicações para a compreensão e emergência de repertórios completos. In: BANACO, R. (Org.). Sobre comportamento e cognição. São Paulo: ARBytes, 1997. p. 423-429.

HÜBNER, M. M. et al. (2000). Efeito da Simples Recombinação de Letras e Sílabas sobre a Generalização de Leitura, sem Procedimentos Auxiliares de Identificação de Unidades Mínimas. Resumos de Comunicações Científicas, ABPMC, p. 76.

HÜBNER, M. M.; GOMES, R. C.; MCILLVANE W. J. Recombinative generalization in minimal verbal unit-based reading instruction for pre-reading children. Experimental Analysis of Human Behavior Bulletin, v. 27, p. 11-17, 2009.

HÜBNER, M. M.; MATOS, M. A. Controle discriminativo na aquisição da leitura: efeito da repetição e variação na posição das sílabas e letras. Temas em Psicologia, v. 2,p. 99-108, 1993.

HÜBNER-D’OLIVEIRA, M. M. Estudos em relações de equivalência: uma contribuição à investigação do controle por unidades mínimas na aquisição de leitura com pré-escolares. 1990. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1990.

LEITE, S. A. S. Alfabetização e fracasso escolar. São Paulo: Edicon, 1998.

MAIA, A. C. B.; PEREIRA, A. B.; SOUZA, G. S. Aquisição de leitura e desempenho no Wisc. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 15, p. 17-26, 1999.

MALHEIROS, R. H. S. Equivalência de estímulos e recombinação silábica: aquisição de leitura após redução de treino de linha de base e testes de equivalência e generalização. 2002. Dissertação (Mestrado em Teoria e Pesquisa do Comportamento) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2002.

MATOS, M. A.; HÜBNER, M. M. The effects of sucessive and simultaneous acquisitions of reading – related repertories on recombinative reading. In: INTERNATIONAL CON-GRESS ON BEHAVIORISM AND THE SCIENCES OF BEHAVIOR, 4., 1998, Sevilla. Spain, 1998. p. 262.

MATOS, M. A.; HÜBNER-D’OLIVEIRA, M. M. Equivalence relations and reading. In: HAYES, S. C.; HAYES, L. J. (Org.). Understanding verbal relations. Reno: Context Press, 1992.

MATOS, M. A. et al. Oralização e cópia: efeitos sobre a aquisição de leitura generalizada recombinativa. Temas em Psicologia, v. 1, p. 47-64, 1997.

MATOS, M. A. et al. Rede de relações condicionais e leitura recombinativa: pesquisando o ensinar a ler. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 54, p. 284-303, 2002.

MELCHIORI, L. E.; SOUZA, D. G.; DE ROSE, J. C. Reading, equivalence and recombination of units: a replication with students with different learning histories. Journal of Applied Behavior Analysis, v. 33, p. 97-100, 2000.

MELLO, G. N. Fatores intra-escolares como mecanismo de seletividade no ensino de 1º grau. Educação & Sociedade, v. 1, p. 20-25, 1979.

MESQUITA, A. A. Aprendizagem de leitura de palavras: efeito do treino de diferentes unidades textuais. 2007. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Brasília, Brasília, 2007.

MUELLER, M. M. et al. Recombinative generalization of within-syllable units in pre-Recombinative generalization of within-syllable units in pre-reading children. Journal of Applied Behavior Analysis, v. 33, p. 515-531, 2000.

PIMENTEL, E. P. Desenvolvimento de um sistema para pesquisa em equivalência e unidades verbais menores utilizando estruturas de dados para texto e imagem. 1996. Dissertação (Mestrado) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 1996.

QUINTEIRO, R. S. Aprendizagem de leitura receptiva e de comportamento textual: efeito do número de palavras treinadas sobre o repertório recombinativo. 2003. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Brasília, Brasília, 2003.

SAUNDERS, K. J.; WILLIAMS, D. C.; SPRADLIN, J. E. Derived stimulus control: are there any differences among procedures and processes? In: ZENTALL, T. R.; SMEETS, P. M. (Ed.) Stimulus class formation in humans and animals. Amsterdam: Elsevier, 1996. p. 93-109.

SIDMAN, M. Reading and auditory-visual equivalences. Journal of Speech and Hearing Research, v. 14, p. 5-13, 1971.

SIDMAN, M. Equivalence relations and behavior: a research story. Boston, MA: Authors Cooperative, 1984.

SIDMAN, M.; TAILBY, W. Conditional discrimination vs. matching to sample: an expansion of the testing paradigm. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, v. 37, p. 5-22, 1982.

SKINNER, B. F. Verbal behavior. New York: Appleton, Century, Crofs, 1957.

SOUZA, D. G. et al. Transferência de controle de estímulos de figuras para texto no desenvolvimento de leitura generalizada. Temas em Psicologia, v. 1, p. 33-46, 1997.

SOUZA, D. G. et al. Análise comportamental da aprendizagem de leitura e escrita e a construção de um currículo suplementar. In: Hübner, M. M. C.; Marinotti, M. (Org.). Análise do comportamento para a educação: contribuições recentes. Santo André: Esetec Editores Associados, 2004.