Intelligence and Vocational Interests Correlations with Adolescents

Main Article Content

Ana Paula Porto Noronha
Mariana Varandas de Camargo Barros
Maiana Farias Oliveira Nunes

Abstract

This study investigated the association between professional interests and intelligence with adolescents, and also differences at these constructs regarding participant’s gender. 211 students took part on this study, from a private school located at Paraná. Students attended to the three grades of High School, most of them were women (58.3%), mean age 16.5 years old. Two tests were used: Escala de Aconselhamento Profissional (EAP) and Bateria de Provas de Raciocínio (BPR-5), both constructed and with validity evidences from Brazil. Results showed few and low significant correlations between the constructs, suggesting divergence between them. There were significant differences regarding five from seven interests areas accessed and at spatial and numerical intelligence. Results are discussed in terms of the possibilities of using this information in vocational guidance with teenagers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

ALMEIDA, L. S. et al. Acesso e sucesso no ensino superior em Portugal: questões de género, origem sócio-cultural e percurso académico dos alunos. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 19, n. 3, p. 507-514, 2006.

ANDRADE, J. M.; MEIRA, G. R. J. M.; VASCONCELOS, Z. B. O processo de orientação vocacional frente ao século XXI: perspectivas e desafios. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 22, n. 3, 2002.

BAUMGARTL, V. O. Evidências de validade do BPR-5, BFM-1 e PMK em eletricitários. 2004. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade São Francisco, Itatiba, 2004.

BAUMGARTL, V. O.; NASCIMENTO, E. A Bateria de Provas de Raciocínio (BPR-5) aplicada a um contexto organizacional. PsicoUSF, v. 9, n. 1, p. 1-10, 2004.

BAUMGARTL, V. O.; PRIMI, R. Evidências de validade da Bateria de Provas de Raciocínio (BPR-5) para seleção de pessoal. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 19, n. 2, p. 246-251, 2006.

CARLESS, S. A. Career assessment: Holland’s vocational interests, personality charac-teristics, and abilities. Journal of Career Assessment,v. 7, n. 2, p. 125-144, 1999.

COHEN, J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates, 1988.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (CFP). Satepsi – Lista dos testes aprovados. Disponível em:<http://www.pol.org.br>. Acesso em:20 jan. 2008.

DARCY, M.; TRACEY, T. J. G. Integrating abilities and interests in career choice: maximal versus typical assessment. Journal of Career Assessment, v. 11, n. 2, p. 219-237, 2003.

FEINGOLD, A. Sex differences in variability in intellectual abilities: a new look at an old controversy. Review of Educational Research,v. 62, n. 1, p. 61-84, 1992.

FEINGOLD, A. Gender differences in variability in intellectual abilities: a cross-cultural per-spective. Sex Roles,v. 30, n. 1/2, p. 81-91, 1994.

FLOREZ-MENDOZA, C. Diferenças intelectuais entre homens e mulheres: uma breve revisão da literatura. Psicólogo Informação, v. 4, n. 4, p. 25-34, 2000.

FREEMAN, C. E. Trends in educational equity of girls & women: 2004 (Nces 2005–016). In: U. S. DEPARTMENT OF EDUCATION; NATIONAL CENTER FOR EDUCATION STATIS-TICS (Ed.). Washington, DC: U. S. Government Printing Office, 2004.

GODOY, S. et al. Instrumentos de inteligência e interesses em orientação profissional. Estudos de Psicologia, Natal,v. 13, n. 1, p. 75-81, 2008.

HALPERN, D. Sex differences in cognitive abilities. London: Lawrence Erlbaum Associ-ates, 2000.

HALPERN, D. A cognitive-process taxonomy for sex differences in cognitive abilities. Current Directions in Psychological Science,v. 13, n. 4, p. 135-139, 2004.

HALPERN, D.; LAMAY, M. L. The smarter sex: a critical review of sex differences in intelligence. Educational Psychology Review, v. 12, n. 2, p. 229-239, 2000.

HANSEN, J. C. et al. Gender differences in the structure of interests. Journal of Voca-tional Behavior,v. 42, n. p. 200-211, 1993.

HOLLAND, J. L.; FRITZSCHE, B. A.; POWELL, A. B. SDS: Self-Directed Search. Los Angeles, California: Psychological Assessment Resources, 1994.

KIMURA, D. Sex and cognition. Massachusetts: MIT Press, 2000.

MCGREW, K. S.; FLANAGAN, D. P. The Intelligence Test Desk Reference (ITDR): GF-GC cross-battery assessment. Needham Heihts: Allyn & Bacon, 1998.

MELO-SILVA, L.; LASSANCE, M. C. P.; SOARES, D. H. P. A orientação profissional no contexto da educação e trabalho. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 5, n. 2, p. 31-52, 2004.

NORONHA, A. P.; GODOY, S. Avaliação de Interesses Profissionais de jovens de Ensino Médio: estudo correlacional entre EAP e SDS. In: IV CONFERÊNCIA DESENVOLVIMEN-TO VOCACIONAL/I VIRTUAL: INVESTIGAÇÃO E ENSINO, 2008, Braga.

NORONHA, A. P.; SISTO, F.; SANTOS, A. A. A. Escala De Aconselhamento Profissional – EAP. Manual técnico. Itatiba: Vetor, 2007.

PARSONS, F. Choosing a vocation. Boston: Houghton Mifflin, 1909.

PELLETIER, D.; BUJOLD, C.; NOISEUX, G. Desenvolvimento vocacional e crescimento pessoal. Petrópolis: Vozes, 1985.

PRIMI, R.; ALMEIDA, L. S. Bateria de Provas de Raciocínio (BPR-5).Manual técnico. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000.

PRIMI, R.; BUENO, J. M. H.; MUNIZ, M. Inteligência emocional: validade convergente e discriminante do MSCEIT com a BPR-5 e o 16-PF. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 26, n. 1, p. 26-45, 2006.

PRIMI, R. et al. Personalidade, interesses e habilidades: um estudo correlacional da BPR-5, LIP e do 16-PF. Avaliação Psicológica, v. 1, n. 1, p. 61-72, 2002.

SARTORI, F. A. Estudo correlacional entre a escala de aconselhamento profissional (EAP) e o SDS. 2007. Dissertação (Mestrado) – Universidade São Francisco, Itatiba, 2007.

SARTORI, F. A.; NORONHA, A. P. P.; NUNES, M. F. O. Comparações entre o EAP e SDS: Interesses profissionais em alunos de ensino médio. Boletim de Psicologia.No prelo.

SAVICKAS, M. L. Examining the personal meaning of inventoried interests during ca-reer counseling. Journal of Career Assessment, v. 3, n. 2, p. 188-201, 1995.

SAVICKAS, M. L. Um modelo para a avaliação de carreira. In: LEITÃO, L. M. (Ed.). Avaliação psicológica em orientação escolar e profissional. Coimbra: Quarteto, 2004.

U. S. DEPARTMENT OF EDUCATION; NATIONAL CENTER FOR EDUCATION STATISTICS. Educational Equity for Girls and Women-Nces 2000–030. In: BAE, Y. et al. (Ed.). Washington, DC: U. S. Government Printing Office, 2000.