Evidences of Validity of Computerized Instrument of Oral Language – Bilo
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
ACOSTA, V. M. et al. Avaliação da linguagem. São Paulo: Livraria Santos, 2003.
AMERICAN SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOCIATIONM (ASHA). What is language? What is speech? 2007. Disponível em: http://www.asha.org/public/speech/develop-ment/language_speech.htm. Acesso em: abr. 2007.
ANASTASI, A.; URBINA, S. Testagem psicológica. 7. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
BOCK, R. D.; AITIKIN, M. Marginal maximum likelihood estimation of item parameters: application of an EM algorithm. Psychometrika, New York, v. 35, n. 4, p. 443-459, 1981.
BOCK, R. D.; GIBBONS, R. D.; MURAKI, E. Full-information factor analysis. Applied Psychological Measurement, Thousand Oaks, v. 12, n. 3, p. 261-280, 1988.
BROEK, P. van den et al. (Org.). Children’s reading comprehension and assessment. Mahwah: LEA, 2005.
CAPOVILLA, G. S.; CAPOVILLA, F. C.; SOARES, J. V. T. Consciência sintática no ensino fundamental, correlações com consciência fonológica, vocabulário, leitura e escrita. Psico-USF, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 39-47, 2004.
CAPOVILLA, A. S. G.; JOLY, M. C. R. A.; TONELLOTO, J. M. F. Avaliação neuropsicológica e aprendizagem. In: NORONHA. A. P. P.; SANTOS. A. A. A.; SISTO. F. F. (Org.). Facetas do fazer em avaliação psicológica. São Paulo: Vetor, 2006. p. 141-162.
ELLIS, A. W. Leitura escrita e dislexia: uma análise cognitiva. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 1995.
JOLY, M. C. R. A. Bateria Informatizada de Linguagem Oral. Teste em desenvolvimento. Itatiba: Universidade São Francisco, 2006.
JOLY, M. C. R. A. The validity of Cloze Oriented System (COS): a correlation study with an electronic comprehension test and a reading attitude survey. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 11, p. 49-59, 2007.
KLEIN, H. Avaliação das dificuldades de linguagem em crianças e em adolescentes. In: SNOWLING. M.; STACKHOUSE. J. (Org.). Dislexia, fala e linguagem. Tradução M. F. Lopes. Porto Alegre: Artmed, 2004.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Parâmetros Curriculares Nacionais – Língua Portuguesa. Brasília: Gráfica do Governo, 1997.
MURAKI, E.; ENGELHARD, G. Full information item factor analysis: applications of EAP scores. Applied Psychological Measurement, Thousand Oaks, v. 9, n. 4, p. 417-430, 1985.
MUTHEN, B. Contributions to factor analysis of dichotomous variables. Psychometrika, New York, v. 43, n. 4, p. 551-560, 1978.
PARIS, S. G.; STAHL, S. A. Children’s reading comprehension and assessment. Mahwah: LEA, 2005.
PASQUALI, L. Técnicas de exame psicológico. Brasília: Editora UnB, 2001.
PASQUALI, L. Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação. Petrópolis: Vozes, 2003.
SCHELINI, P. W.; GOMES, V. L. T.; WESCHLER, S. M. Avaliação psicológica infantil: aspectos cognitivos e neuropsicológicos. In: NORONHA. A. P. P.; SANTOS. A. A. A.; SISTO. F. F. (Org.). Facetas do fazer em avaliação psicológica. São Paulo: Vetor, 2006. p. 81-94.
TELLEZ, J. A. La comprensión de los textos escritos y la psicología cognitiva. Madrid: Dykinson, 2004.
URBINA, S. Fundamentos da testagem psicológica. Porto Alegre: Artmed, 2007.
WILSON, D. T.; WOOD, R.; GIBBONS, R. Testfact: test scoring and item factor analysis. Lincolnwood: Scientific Software Internacional Inc., 1998.