Evidences of Validity of Computerized Instrument of Oral Language – Bilo

Main Article Content

Maria Cristina Rodrigues Azevedo Joly
Anelise Silva Dias

Abstract

The present study aimed to search for evidence of validity using the full information factorial analysis for a computerized instrument that evaluates oral language comprehension. 119 children took part in the study, from five to ten year-olds that were going to kindergarten, K1 and K2 from the public schools system. The application oh the Computerized Battery of Oral Language (Bilo) was realized in a school environment, in the computer lab with a maximum of 10 children. The results obtained with the factorial analysis revealed that the items of each subtest indicate not only good factorial loads but also the unidimentionality of each test, noting the viability of the instrument in the analysis of oral language comprehension. It was noticed the necessity of the withdrawn of some items, suggesting a new configuration to the battery. It was identified the characteristics of the items per test as to their difficulties levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

ACOSTA, V. M. et al. Avaliação da linguagem. São Paulo: Livraria Santos, 2003.

AMERICAN SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOCIATIONM (ASHA). What is language? What is speech? 2007. Disponível em: http://www.asha.org/public/speech/develop-ment/language_speech.htm. Acesso em: abr. 2007.

ANASTASI, A.; URBINA, S. Testagem psicológica. 7. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

BOCK, R. D.; AITIKIN, M. Marginal maximum likelihood estimation of item parameters: application of an EM algorithm. Psychometrika, New York, v. 35, n. 4, p. 443-459, 1981.

BOCK, R. D.; GIBBONS, R. D.; MURAKI, E. Full-information factor analysis. Applied Psychological Measurement, Thousand Oaks, v. 12, n. 3, p. 261-280, 1988.

BROEK, P. van den et al. (Org.). Children’s reading comprehension and assessment. Mahwah: LEA, 2005.

CAPOVILLA, G. S.; CAPOVILLA, F. C.; SOARES, J. V. T. Consciência sintática no ensino fundamental, correlações com consciência fonológica, vocabulário, leitura e escrita. Psico-USF, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 39-47, 2004.

CAPOVILLA, A. S. G.; JOLY, M. C. R. A.; TONELLOTO, J. M. F. Avaliação neuropsicológica e aprendizagem. In: NORONHA. A. P. P.; SANTOS. A. A. A.; SISTO. F. F. (Org.). Facetas do fazer em avaliação psicológica. São Paulo: Vetor, 2006. p. 141-162.

ELLIS, A. W. Leitura escrita e dislexia: uma análise cognitiva. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 1995.

JOLY, M. C. R. A. Bateria Informatizada de Linguagem Oral. Teste em desenvolvimento. Itatiba: Universidade São Francisco, 2006.

JOLY, M. C. R. A. The validity of Cloze Oriented System (COS): a correlation study with an electronic comprehension test and a reading attitude survey. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 11, p. 49-59, 2007.

KLEIN, H. Avaliação das dificuldades de linguagem em crianças e em adolescentes. In: SNOWLING. M.; STACKHOUSE. J. (Org.). Dislexia, fala e linguagem. Tradução M. F. Lopes. Porto Alegre: Artmed, 2004.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Parâmetros Curriculares Nacionais – Língua Portuguesa. Brasília: Gráfica do Governo, 1997.

MURAKI, E.; ENGELHARD, G. Full information item factor analysis: applications of EAP scores. Applied Psychological Measurement, Thousand Oaks, v. 9, n. 4, p. 417-430, 1985.

MUTHEN, B. Contributions to factor analysis of dichotomous variables. Psychometrika, New York, v. 43, n. 4, p. 551-560, 1978.

PARIS, S. G.; STAHL, S. A. Children’s reading comprehension and assessment. Mahwah: LEA, 2005.

PASQUALI, L. Técnicas de exame psicológico. Brasília: Editora UnB, 2001.

PASQUALI, L. Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação. Petrópolis: Vozes, 2003.

SCHELINI, P. W.; GOMES, V. L. T.; WESCHLER, S. M. Avaliação psicológica infantil: aspectos cognitivos e neuropsicológicos. In: NORONHA. A. P. P.; SANTOS. A. A. A.; SISTO. F. F. (Org.). Facetas do fazer em avaliação psicológica. São Paulo: Vetor, 2006. p. 81-94.

TELLEZ, J. A. La comprensión de los textos escritos y la psicología cognitiva. Madrid: Dykinson, 2004.

URBINA, S. Fundamentos da testagem psicológica. Porto Alegre: Artmed, 2007.

WILSON, D. T.; WOOD, R.; GIBBONS, R. Testfact: test scoring and item factor analysis. Lincolnwood: Scientific Software Internacional Inc., 1998.