Effects of Social Skills Training on School Climate

Main Article Content

Giselle Gloria B. dos Balbino
Adriana Benevides Soares
Rafael Valdece Sousa Bastos

Abstract

Studies point out that the development of social skills can interfere in the students' behavior and consequently in the environment, favoring the school climate and the acquisition of knowledge. Thus, this research aimed to identify the effects of a THS on the school climate. 21 students from the 9th grade of Elementary School participated (11 from the Experimental group and 10 from the Control group) aged between 14 and 16 years (MD = 14.38; SD = 1.07). The instruments used were: Inventory of Social Skills for Adolescents and the Climate Scale of the Delaware Student School. Ten sessions were held, with weekly meetings of 50 minutes. For data analysis, the tests were used: Spearman's rô, Wilcoxon and Mann-Whitney for independent samples. There were positive correlations of moderate to strong between the factors of social skills and the dimensions of the climate for all participants in the intervention group. In the control group, negative and positive correlations were identified.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Psychology and Education

References

Bear, G.G., Holst, B., Lisboa, C., Chen, D., Yang, C., & Chen, F. F. (2016). A Brazilian Portuguese survey of school climate: Evidence of validity and reliability. International Journal of School & Educational Psychology, 4(3), 165-178

Bear, G. G., Gaskins, C., Blank, J., & Chen, F. F. (2011) Delaware School Climate Survey-Student: Its factor structure, concurrent validity, and reliability. Journal of School Psychology, 49, 157-174.

Brand, S., Felner, R. D., Seitsinger, A., Burns, A., & Bolton, N. (2008). A large scale study of the assessment of the social environment of middle and secondary schools: The validity and utility of teachers’ ratings of school climate, cultural pluralism, and safety problems for understanding school effects and school improvement. Journal of School Psychology, 46, 507–535. doi:10.1016/j.jsp.2007.12.001

Cardoso, J. K. S., Coelho, L. B. Coelho, & Martins, M. G. T. (2017). Crescer para saber: O Treinamento de habilidades sociais e assertividade com adolescentes em âmbito escolar. Revista Eletrônica Estácio Papirus,4(2), 215-231.

Colombo, T. F. S. (2018). A Convivência na escola a partir da perspectiva de alunos e professores: Investigando o clima e a sua relação com o desempenho escolar em uma instituição de Ensino Fundamental II e Médio. Universidade Estadual Paulista,” Julio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e Ciências – Campus Marília

Cornejo, R., & Redondo, J. M. (2001). El clima escolar percibido por losalumnos de enseñanzamedia: Una investigación em algunosliceos de La RegiónMetropolitana. Ultima Década, 9(15), 11-52. doi: 10.4067/S0718-22362001000200002.

Del Prette, Z. A., & Del Prette, A. (2017). Competência Social e Habilidades Sociais: Manual teórico-prático. Petropólis, RJ: Vozes.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2010). Programa vivencial de habilidades sociais: características sob a perspectiva da análise do comportamento. In M. R.Garcia, P. Abreu, E. N. P., Cillo, P. B., Faleiros, & P. P. Queiroz (Orgs). Comportamento e Cognição: Terapia comportamental e cognitiva (pp. 127-139). Santo André, SP: ESETec.

Del Prette, Z. A. P. & Del Prette, A. (2009). Avaliação de habilidades sociais: Bases conceituais, instrumentos e procedimentos. In A. Del Prette& Z. A. P. Del Prette(Orgs.), Psicologia das Habilidades Sociais: Diversidade teórica e suas implicações (pp. 187-229). RJ: Vozes.

Díaz-Aguado, M. J. (1996).Escuela y tolerancia, Madrid, Pirámide.

Faijão, W., Carneiro, G. R. S.,Bruni, A. R., &Montiel, J. M. (2010). Aplicação de um Treinamento de Habilidades Sociais em crianças do ensino fundamental. Encontro: Revista de Psicologia, 13(19), 69-89.

Haynes, N.,Emmons, C.,& Ben-Avie, M. (1997).School climate as a factor in student adjustment and achievement. Journal of Educational and PsychologicalConsultation, 83, 321-329.

Mccabe, P. C., &Altamura, M. (2011). Empirically valid strategies to improve social and emotional competence of preschool children. Psychology in the Schools,48, 513-540.

Osti, A., &Matinelli, S. C. (2013). Desempenho escolar: análise comparativa em função do sexo e percepção dos estudantes. Educação e Pesquisa, aheadofprint, 1-11.

Pasche, A. D, Vidal, J L.,Schott, F.,Barbosa, T. P.,Vasconcellos, S. J. L. (2019). Treinamento de Habilidades Sociais no Contexto Escolar - Um Relato de Experiência. Revista de Psicologia da IMED, 11(2), 166-179.

Pereira-Guizzo, C. S., Del Prette, A., Del, Del Prette, Z. A. P.,&Leme, V. B. R. (2018). Programa de habilidades sociais para adolescentes em preparação para o trabalho. Psicologia Escolar e Educacional, 22(3), 573-581. doi:10.1590/2175-35392018035449.

Rodríguez, S., & Montanero, M. (201). Estudio del entrenamiento en habilidades sociales de un grupo de 2º de la E.S.O. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (33). Recuperado a partir de https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7256.

Souza, M. S. (2018). Treinamento de Habilidades Sociais para alunos do Ensino Fundamental I em situação de vulnerabilidade social (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós Graduação da Universidade Salgado de Oliveira, Rio de Janeiro, Brasil.

Ttofi, M. M., & Farrington, D. P. (2011). Effectiveness of school based programs to reduce bullying: A systematic and metal-analytic review. Journal of Experimental Criminology, 7, 27-56.

Treviño, E. (2010). Factores Asociados al Logro Cognitivo de los Estudiantes de América Latina y el Caribe. LLECE – UNESCO. Santiago de Chile.

Vinha, T. P., Morais, A., Tognetta, L. R. P., Azzi, R. G., Aragão, A. M. F., Marques, C. A. E., Silva, L. M. F., Moro, A., Vivaldi, F. M. D C., Ramos, A. M., Oliveira, M. T. A., & Bozza, T. C. L. (2016). O clima escolar e a convivência respeitosa nas instituições educativas. Estudos em Avaliação Educacional. São Paulo, 27(4), 96-127. doi: 10.18222/eae.v27i64.3747.

Vinha, T. P., Morais, A., Tognetta, L. R. P., Azzi, R. G., Aragão, A. M. F., Marques, C. A. E., Silva, L. M. F., Moro, A., Aragão, A. M. F., & Morais, A. (2018). O clima escolar na perspectiva dos alunos de escolas públicas. Educação e Cultura Contemporânea 15(40), 163-186. doi: 10.5935/2238-1279.20180052.

Yang, C., Chan, M., &Ma, T. (2020). School-wide social emotional learning (SEL) and bullying victimization: Moderating role of school climate in elementary, middle, and high schools. Journal of School Psychology, 82, 49-69.