Knowledge Psychological Assessment: A Study with Students of Psychology
Main Article Content
Abstract
The present study had as aim to analyze the knowledge of psychology students regarding contents related to the psychological assessment. Participated 180 students from 1st and 5th grades, from an institution of education in the interior of São Paulo city. For the accomplishment of the study a 45 items test was elaborated with dichotomy questions, whose objective was to investigate the concept of assessment, the use of tests and the learning of tests. The results have indicated that there was significant difference among the groups from 1st and 5th grades in approximately half of the items and that in a context, the students from 5th grade have gotten better performances than the ones from 1st grade.
Downloads
Article Details
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
ALCHIERE, J. C., & BANDEIRA, D. R. Ensino da Avaliação Psicológica no Brasil. In PRIMI, R (Org.). Temas em Avaliação Psicológica (pp. 35-39). Campinas: Impressão Digital do Brasil Gráfica e Editora Ltda, 2002.
ALVES, I. C. B., ALCHIERE, J. C., & MARQUES, K. Panorama Geral do Ensino das Técnicas de Exame Psicológico no Brasil. I Congresso de Psicologia Clínica – programa e resumos. Universidade Presbiteriana Mackenzie, p. 10-11, 2001.
ANASTASI, A. &, URBINA, S. Testagem Psicológica. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
ANDRIOLA, W. B. Os Testes Psicológicos no Brasil: Problemas Pesquisas e Perspectivas para o Futuro. Avaliação Psicológica: Formas e Contextos, vol. 3 p. 77 – 82, 1995.
ANDRIOLA, W. B. Avaliação Psicológica no Brasil: considerações a respeito da formação dos psicólogos e dos instrumentos utilizados. Psique, v. 6, n. 8: 98-108, 1996.
BASTOS, A. V. B. Rumos, problemas e dimensão pessoal da formação em psicologia. XXXI Reunião Anual de Psicologia. Resumos, p. 20, 2001.
BUENO, M. H. Inteligência Emocional: um estudo de validade da capacidade de perceber emoções. Dissertação de Mestrado. Universidade São Francisco, São Paulo, 2002, 70p.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA - CFP. Câmara de Testes é Formada para Qualificar Instrumentos. Jornal do CFP, ano XII, n. 50, 1997.
CRUCES, A. V. V. A formação e o preparo para o trabalho em educação. Anais IX Simpósio de Pesquisa e Intercâmbio Científico, p. 54, 2002.
CUNHA, J. A. e colaboradores Psicodiagnóstico-V. 5a edição. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
JACQUEMIN A. Ensino e Pesquisa sobre Testes Psicológicos. Boletim de Psicologia, v. XLV, n. 102: p. 19-21, 1995.
LIMA, R. A. O Reflexo das Atividades Práticas no Processo de Ensino-aprendizagem das Técnicas de Exame Psicológico. Anais do II Encontro sobre Psicologia Clínica, p. 156-158, 1999.
MALUF, M. R. Antigos e novos problemas na formação do psicólogo brasileiro. XXXI Reunião Anual de Psicologia. Resumos, p. 21, 2001.
MUNHÓZ, A. M. H., DAMIÃO, J. B. B., GOMES, L. M., & QUELHO, A. M. C. O processo psicodiagnóstico na USF: considerações e Reformulações. VII Encontro Estadual de Clínicas-Escola. Construindo Identidade Profissional: Competências e Ética, p. 144, 1998.
NORONHA, A. P. P.; OLIVEIRA, A. F.; COBÊRO, C.; PAULA, L. M.; CANTALICE, L. M.; GUERRA, P. B. C.; FILIZATTI, R. & MARTINS, R. Instrumentos psicológicos mais conhecidos por estudantes do Sul de Minas Gerais. Revista do IBAP, v. 1, n. 2) 151-158, 2002.
NORONHA, A. P. P.; OLIVEIRA, K. L., & BERALDO, F. N. M. (no prelo). Instrumentos Psicológicos mais Conhecidos e Utilizados por Estudantes e Profissionais de Psicologia. Revista de Psicologia Escolar e Educacional, v. 7, n. 1.
PEREIRA, A. P. C., & CARELLOS, S. D. M. S. Examinando o Ensino das Técnicas de Exame Psicológico. Caderno de Psicologia, v. 3, n. 4: p. 33-36, 1995.
PRIMI, R. BPR-5 - Manual. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998.
PRIMI, R., & MUNHÓZ, A. M. H. Um Estudo Sobre proficiência na Disciplina Técnica de Exame Psicológico (TEP). PSICO-USF, v. 3, n. 2: 75-86, 1998.
WECHSLER, S. M. Avaliação Cognitiva e a Realidade Brasileira. Anais do VII Encontro Nacional sobre Testes psicológicos e I Congresso Ibero-Americano de Avaliação Psicológica. Porto Alegre, RS, p. 25-27, 1997.