Cognitive Skills that Predict Competencies in Reading and Spelling

Main Article Content

Alessandra Gotuzo Seabra
Cláudia Regina Danelon Gütschow
Fernando César Capovilla

Abstract

To identify cognitive skills capable of predicting subsequent reading and spelling performances, 54 preschoolers and first graders participated in two series of assessments. The first included receptive vocabulary, phonological awareness, sequencing, phonological memory, visual memory, picture copying, arithmetic, and writing quality. The second, 10 months later, assessed reading and spelling. Regression analyses identified these predictors: arithmetic, phonological memory, receptive vocabulary, phonological awareness and sequencing. No significant correlation was found between visual or motor skills and reading or spelling, except for a positive correlation between spelling and visual memory. This study supported the phonological deficit hypothesis, and established the preliminary validity of instruments for identifying children at risk of subsequent reading and spelling acquisition difficulties, thus allowing for effective early intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

AJURIAGUERRA, J. Les dyslexies d'évolution, problème théoriques et pratiques de neuropsychiatrie infantile. Annales médico-psychologiques, v. 1, n. 4, p. 540-551, 1953.

ALEGRIA, J.; LEYBAERT, J.; MOUSTY, P. Aquisição da leitura e distúrbios associados: Avaliação, tratamento e teoria. In: GRÉGOIRE, J.; PIÉRART, B. (Orgs.), Avaliação dos problemas de leitura: Os novos modelos teóricos e suas implicações diagnósticas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997, p. 105-124.

AYRES, A. J. Sensory integration and the child. Los Angeles: Western Psychological Services, 1995.

BORSTROM, I.; ELBRO, C. Prevention of dyslexia in kindergarten: Effects of phoneme aware-ness training with children of dyslexics parents. In: HULME, C.; SNOWLING, M. (Orgs.), Dyslex-ia: Biology, cognition and intervention. London: Whurr Publishers Ltd, 1997, p. 235-253.

BRAIBANT, J. M. A decodificação e a compreensão: Dois componentes essenciais da leitura no 2o. ano primário. In: GRÉGOIRE, J.; PIÉRART, B. (Orgs.), Avaliação dos problemas de leitura: Os novos modelos teóricos e suas implicações diagnósticas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997, p. 166-187.

BYRNE, B.; FREEBODY, P.; GATES, A. Longitudinal data on the relations of word-reading strategies to comprehension, reading time, and phonemic awareness. Reading Research Quarterly, v. 27, p. 140-151, 1992.

CAPOVILLA, A. G. S.; CAPOVILLA, F. C. Alfabetização: Método fônico. 2a. ed. São Paulo: Memnon, Fapesp, CNPq, 2003.

CAPOVILLA, A. G. S.; CAPOVILLA, F. C. Prova de Consciência Fonológica por escolha de Figuras: para avaliação coletiva em classe escolar, e individual em paralisia cerebral. In: CAPOVILLA, F.; CAPOVILLA, A. (Orgs.), Compêndio de avaliação de desenvolvimento da linguagem oral, escrita e de sinais. São Paulo, SP. No prelo.

CAPOVILLA, A. G. S.; CAPOVILLA, F. C.; SILVEIRA, F. B. O desenvolvimento da consciência fonológica, correlações com leitura e escrita e tabelas de estandardização. Ciência Cognitiva: Teoria, Pesquisa e Aplicação, v. 2, n. 3, p. 113-160, 1998.

CAPOVILLA, A. G. S.; SMYTHE, I.; CAPOVILLA, F. C.; EVERATT, J. Adaptação brasileira do International Dyslexia Test: perfil cognitivo de crianças com escrita pobre. Temas sobre Desenvolvimento, v. 10, n. 57, p. 30-37, 2001.

CAPOVILLA, F. C. Processamento auditivo central: Demonstrando a validade de uma bateria de triagem para crianças de 6 a 11 anos. In: CAPOVILLA, F. (Org.), Neuropsicologia e aprendiza-gem: uma abordagem multidisciplinar. São Paulo: Sociedade Brasileira de Neuropsicologia, Scortecci, 2002, p. 121-146.

CAPOVILLA, F. C.; CAPOVILLA, A. G. S. Desenvolvimento linguístico da criança dos dois aos seis anos: Tradução e estandardização do Peabody Picture Vocabulary Test de Dunn & Dunn, e da Language Development Survey de Rescorla. Ciência Cognitiva: Teoria, Pesquisa e Aplicação, v. 1, n. 1, p. 53-380, 1997.

CAPOVILLA, F. C.; CAPOVILLA, A. G. S. Research on the role of phonology, orthography and cognitive skills upon reading, spelling and dyslexia in Brazilian Portuguese. In: Smythe, I.; Everatt, J.; Salter, R. (Orgs.), International Book on Dyslexia (2nd. ed.). London: British Dyslexia Association, 2003, p. 142-155.

CAPOVILLA, F. C.; NUNES, L. R. O. P.; NOGUEIRA, D.; NUNES, D.; ARAÚJO, I.; BER-NAT, A. B.; CAPOVILLA, A. G. S. Análise da validade concorrente do Teste de Vocabulário por Imagens Peabody por comparação com o desempenho escolar de pré-escola a 8a. série: amostra fluminense. Ciência Cognitiva: Teoria, Pesquisa e Aplicação, v. 1, n. 2, p. 533-560, 1997.

CAPOVILLA, F. C.; VIGGIANO, K. Q.; CAPOVILLA, A. G. S.; RAPHAEL, W. D.; BIDÁ, M. R.; MAURÍCIO, A. C. Como avaliar o desenvolvimento da compreensão de sinais da Libras em surdos do ensino fundamental ao médio: Teste de Vocabulário Receptivo de Sinais da Libras. In: CAPOVILLA, F.; RAPHAEL, W. (Orgs.), Enciclopédia da Língua de Sinais Brasileira: O mundo do surdo em Libras, Vol. 2: Sinais da Libras e o universo das artes e cultura, esportes e lazer; e Como avaliar o desenvolvimento da compreensão de sinais (vocabulário em Libras) de escolares surdos do ensino fundamental ao médio. São Paulo, SP: Edusp, Vitae, Feneis, CNPq, Fapesp, 2004.

DEMONT, E. Consciência fonológica, consciência sintática: que papel (ou papéis) desempenha na aprendizagem eficaz da leitura? In: GREGÓIRE, J.; PIÉRART, B. (Orgs.), Avaliação dos proble-mas de leitura: os novos modelos teóricos e suas implicações diagnósticas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997, p. 189-202.

DUNN, L. M.; DUNN, L. M. Peabody Picture Vocabulary Test - Revised. Circle Pines: American Guidance Service, 1981.

DUNN, L. M.; PADILLA, E. R.; LUGO, D. E.; DUNN, L. M. Manual del examinador para el Test de Vocabulario en Imágenes Peabody. Circle Pines: American Guidance Service, 1986a.

DUNN, L. M.; PADILLA, E. R.; LUGO, D. E.; DUNN, L. M. Test de Vocabulario en Imágenes Peabody: Adaptación hispanoamericana. Circle Pines: American Guidance Service, 1986b.

ELBRO, C.; RASMUSSEN, I.; SPELLING, B. Teaching reading to disabled readers with language disorders: A controlled evaluation of synthetic speech feedback. Scandinavian Journal of Psy-chology, n. 37, p. 140-155, 1996.

GOSWAMI, U. Learning to read in different orthographies: Phonological awareness, orthographic representations and dyslexia. In: Hulme, C.; Snowling, M. (Orgs.), Dyslexia: Biology, cognition and intervention. London: Whurr Publishers Ltd, 1997, p. 131-152.

GRÉGOIRE, J., & PIÉRART, B. Avaliação dos problemas de leitura: Os novos modelos teóricos e suas implicações diagnósticas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

LECOCQ, P. Apprentissage de la lecture et dyslexie. Liège: Mardaga, 1991.

LEYBAERT, J.; ALÉGRIA, J.; DELTOUR, J. J.; SKINKEL, R. Aprender a ler: O papel da lin-guagem, da consciência fonológica e da escola. In: GRÉGOIRE, J.; PIÉRART, B. (Orgs.), Avalia-ção dos problemas de escrita: Os novos modelos teóricos e suas implicações diagnósticas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997, p. 142-166.

LIE, A. Effects of a training program for stimulation skills in word analysis in first-grade children. Reading Research Quarterly, n. 24, p. 234-250, 1991.

LUNDBERG, I.; FROST, J.; PETERSEN, O. Effects of an extensive program for stimulating pho-nological awareness in preschool children. Reading Research Quarterly, n. 23, p. 262-284, 1988.

LYYTINEN, H. In search of the precursors of dyelxia. In: HULME, C.; SNOWLING, M. (Orgs.), Dyslexia: Biology, cognition and intervention. London: Whurr Publishers Ltd, 1997, p. 97-107.

ORTON, S. T. Reading, writing and speech problems in children. London: Chapman and Hall, 1937.

PORTUGAL, A. C.; CAPOVILLA, F. C. Triagem audiológica: Efeitos de perda auditiva sobre vocabulário, consciência fonológica, articulação da fala e nota escolar de escolares de primeira série. In: CAPOVILLA, F. (Org.), Neuropsicologia e aprendizagem: uma abordagem multidisciplinar. São Paulo: Sociedade Brasileira de Neuropsicologia, Scortecci, 2002, p. 87-110.

SCHNEIDER, W.; KÜSPERT, P.; ROTH, E.; VISÉ, M.; MARX, H. Short-and long-term effects of training phonological awareness in kindergarten: Evidence from two German studies. Journal of Experimental Child Psychology, n. 66, p. 311-340, 1997.

SHARE, D. Phonological recoding and self-teaching: Sine qua non of reading acquisition. Cogni-tion, v. 55, n. 2, p. 151-218, 1995.

TORGESEN, J. K.; DAVIS, C. Individual difference variables that predict response to training in phonological awareness. Journal of Experimental Child Psychology, n. 63, p. 1-21, 1996.

VANDERVELDEN, M. C.; SIEGEL, L. S. Phonological recoding and phoneme awareness in early literacy: A developmental approach. Reading Research Quartely, n. 30, p. 854-875, 1995.

VELLUTINO, F. R. Dyslexia: Theory and practice. Cambridge: MIT Press, 1979.