Relations among adolescents’ life purpose, household responsibilities and school performance

Main Article Content

Fredericko Wichmann
Letícia Lovato Dellazzana-Zanon
Lia Beatriz de Lucca Freitas
Marco Antônio Pereira Teixeira

Abstract

This study investigated relations among adolescents’ life purposes, household responsibilities and school impairment. Participants were 113 Brazilian adolescents, from 14 to 16 years old, students from municipal schools. The instruments were a record of bio sociodemographic data, the Household and Sibling Care Questionnaire, and a written testimony of life purpose. Results indicated a significant difference for the relation among household responsibilities level and purposes related to material goods (t = -2.88, p = 0.00), and no significant results for school performance variables.
However, when the sample was stratified by sex, different relations were found, and school impairment was only found in the female group (t = -3.13, p = 0.00). It was concluded that there are relations among the investigated variables, which justifies new studies, and that the sex variable should be considered when analyzing these relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Human Development

References

Amazonas, M. C. L. A., Damasceno, P. R., Terto, L. M. S., & Silva, R. R. (2003). Arranjos familiares de crianças das camadas populares. Psicologia em Estudo, 8, 11–20. doi:10.1590/S1413-73722003000300003

Bronk, K. C. (2014). Purpose in life: A critical component of optimal youth development. Springer: Netherlands

Cunha, M., André, S., Aparício, G., Santos, E., & Nunes, C. (2016). Organization of housework in heterosexual couples: Systematic review of the literature. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 217(5), 459–469. doi:10.1016/j.sbspro.2016.02.014

Csikszentmihalyi, M., & Rochberg-Halton, E. (1981). The meaning of things: Domestic symbols and the self. Cambridge: Cambridge University Press.

D’Aurea-Tardeli, D. (2008). A manifestação da solidariedade em adolescentes: Um estudo sobre a personalidade moral. Psicologia Ciência e Profissão, 28(2), 208–303.

doi:10.1590/S1414-98932008000200006

Dellazzana-Zanon, L. L., Zanon, C., & Freitas, L. B. (2014). Adaptação do questionário de

tarefas domésticas e de cuidado de irmãos. Estudos de Psicologia (Campinas), 31(4),

–487. doi:10.1590/0103-166X2014000400002

Dellazzana, L. L., & Freitas, L. B. L. (2010). Um dia na vida de irmãos que cuidam de irmãos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26(4), 595–603. doi:10.1590/

S0102-37722010000400003

Dellazzana-Zanon, L. L., & Freitas, L. B. L. (2015). Uma revisão de literatura sobre a definição de projeto de vida na adolescência. Interação em Psicologia, 19(2), 281–292.

doi:10.5380/psi.v19i2.35218

Grusec, J. E., Goodnow, J. J., & Cohen, L. (1996). Household work and the development of concern for others. Developmental Psychology, 32, 999–1007.

doi:10.1037/0012-1649.32.6.999

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (2015). Trabalho infantil e trabalho infantil

doméstico no Brasil: Avaliação a partir dos microdados da Pnad/IBGE (2012-2013). Rio

de Janeiro: IBGE. Recuperado de http://www.fnpeti.org.br/biblioteca/ver/615-trabalho-infantil-e-trabalho-infantil-domestico-no-brasil.html

Ladeira, W. J., Santini, F. O., & Araújo, C. F. (2016). Comportamento materialista em adolescentes e crianças: Uma meta-análise dos antecedentes e dos

consequentes. Revista de Administração Contemporânea, 20(5), 610–629.

doi:10.1590/1982-7849rac2016150151

Laville, C., & Dionne, J. (1999). A construção do saber: Manual de metodologia da pesquisa em

ciências humanas. Porto Alegre: Artmed.

Lewis, N. A., Turiano, N. A., Payne, B. R., & Hill, P. L. (2016). Purpose in life and cognitive

functioning in adulthood. Aging, Neuropsychology and Cognition, 23(1), 1–10. doi:10.1

/13825585.2016.1251549

Massey, E., Gebhardt, W., & Garnefski, N. (2008). Adolescent goal content and pursuit: A review of the literature from the past 16 years. Developmental Review, 28(4),

–460. doi:10.1016/j.dr.2008.03.002

Oyserman, D., Bybee, D., & Terry, K. (2006). Possible selves and academic outcomes:

How and when possible selves impel action. Journal of Personality and Social Psychology, 91, 188–204. doi:10.1037/0022-3514.91.1.188

Patriota, G. F. R., & Alberto, M. F. P. (2014). Trabalho infantil doméstico no interior dos

lares: As faces da invisibilidade. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 14(3), 893–913.

Pestana, L., Duarte, J., Coutinho, E., Chaves, C., Nelas, P., & Amaral, O. (2016). Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 347–357.

doi:10.17060/ijodaep.2016.n2.v1.581

Riggio, H. R., Valenzuela, A. M., & Weiser, D. A. (2010). Household responsibilities in the

family of origin: Relations with self-efficacy in young adulthood. Personality and

Individual Differences, 48, 568–573. doi:10.1016/j.paid.2009.12.008

Silveira, K. S. S., Machado, J. C., Zappe, J. G., & Dias, A. C. G. (2015). Projetos futuros de

adolescentes privados de liberdade: Implicações para o processo socioeducativo.

Psicologia: Teoria e Prática, 17(2), 52–63. doi:10.15348/1980-6906

Sousa, L. P., & Guedes, D. R. (2016). A desigual divisão sexual do trabalho: Um

olhar sobre a última década. Estudos Avançados, 30(87), 123–239. doi:10.1590/

S0103-40142016.30870008