The Clinical Psychology and the Learning Difficulties

Main Article Content

Anelize Teresinha da Silva Araújo

Abstract

This article explores the relations between the learning disturbancies and subjectivity production in the contemporary world of school´s universe. Discuss the traditional forms of treatment to the learning difficulties and try to better understand the involvement of the several actors in such difficulties production. The problems about learning process will be considered transversal and, therefore, capable to provide theoretical transformations. The mains interrogations are: it is possible to think the learning problems as depending of learning process conditions in intrinsic connection with the subjectivity production; how the clinical practices deals with this connection?

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

ABRAMOWICZ, A. (1995). A Menina Repetente. Campinas. Papirus.

ARAÚJO, A. T. S. (1999). Aprendizagem: a apreensão da variância do mundo e a contínua diferenciação do aprendiz. Tese de Doutorado, PUC-São Paulo.

BECKER, F. et al. (1999). Educa-se uma criança? Porto Alegre. Artes e Ofícios.

DELEUZE, G. ([1968] 1988) Diferença e Repetição. Rio de Janeiro. Graal.

FONSECA, V. ([1984]) 1995 Introdução às Dificuldades de Aprendizagem. Porto Alegre. Artes Médicas.

FREUD, S. ([1937] 1993) Análisis terminable e interminable. Obras completas, Vol. XXIII, Argentina, Amorrortu editores.

GIBELLO, B. ([1984]1987). A Criança com Distúrbios de Inteligência. Porto Alegre. Artes Médicas.

KECHIKIAN, A . (1993). Os filósofos e a Educação. Portugal, Edições Colibri.

KUPFER, M. C. (2000). Educação para o futuro – Psicanálse e Educação. São Paulo. Escuta.

MANNONI, M. (1997). Educação Impossível. São Paulo, Ed. Francisco Alves.

PATTO, M. H. S. ([1990] 1993). A Produção do Fracasso Escolar. São Paulo, T.ª Queiroz Editor.

SILVA, T. T. (1994). O Sujeito da Educação – Estudos Foucaultianos. Petrópolis, Vozes.

SILVA, T. T. (1998). Liberdades reguladas – A pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu. Petrópolis. Vozes.