Specialized children’s picture book as a strategy of sexual abuse prevention
Main Article Content
Abstract
This study evaluated whether storytelling based on a children’s picture book on sexual abuse prevention is an effective way to acquire self-protection skills in 33 children of a Brazilian public school. The instruments included: the adapted Portuguese version of the What If Situation Test (WIST III-R), which was used to assess the acquisition of three self-protective skills (recognize, resist, and report); the Observational Protocol of Practical Activities with Parents and Children; qualitative analysis of children’s filmed verbalizations. Participants were divided into three groups in the experimental design: story-telling with a child sexual abuse prevention book, story-telling with a nonsexual abuse prevention book, and a Control Group without intervention. Children who participated in the child sexual abuse book intervention had a statistically significant increase in the ability to report the abuse to a trusted person.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
Brasil (2011). Sistema Vigilância de Violências e Acidentes do Ministério da Saúde (VIVA). Recu-perado de http://bvsms.saude.gov.br/bvs/violencia_acidentes/pub_destaques.php
Brasil (2018). Disque 100 Nacional. Recuperado de http://www.mdh.gov.br/informacao--ao-cidadao/ouvidoria/dados-disque-100/balanco-geral-2011-a-2017-crian-cas-e-adolescentes.xls/view
Brino, R. F., & Williams, L. C. (2009). Professores como agentes de prevenção do abuso sexual infantil: Detalhamento de um programa de capacitação. In L. C. Williams & E. A. Araújo (Org.), Prevenção ao abuso sexual infantil: Um enfoque interdisciplinar (pp. 112-127). Curitiba: Juruá.
Costa, L. F., Penso, M. A., Conceição, M. I. G., Rocha, B. S., & Williams, L. C. A. (2018). El abuso sexual de niños em el Distrito Federal, Brasil: Um análisis documental de la atención em las instituiciones sanitárias. Acta Psiquiátrica y Psicológica de America Latina, 64(1), 64–71.
Cunningham, A. (2009). A escuta de crianças abusadas sexualmente para compreensão do processo de revelação. In L. C. A. Williams & E. A. C. Araújo (Orgs.), Prevenção do abuso sexual infantil: Um enfoque interdisciplinar (pp. 84-97). Curitiba: Juruá.
Finkelhor, D., Saito, K., & Jones, L. (2018). Updated trends in child maltreatment 2016. Crimes against Children Research Center. University of New Hampshire. Recuperado de http://www.unh.edu/ccrc/pdf/Updated%20trends%202016.pdf
Habigzang, L. F., Koller, S. H., Azevedo, G. A, & Machado, P. X. (2005). Abuso sexual infantil e dinâmica familiar: Aspectos observados em processos jurídicos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 21(3), 341-348. doi:10.1590/S0102-37722005000300011
Kenny, M. C., & Wurtele, S. K. (2010). Child sexual abuse prevention: Choosing, im-plementing, and evaluating a personal safety program for young children. In K. L. Kaufman (Ed.), The prevention of sexual violence: A practitioner’s sourcebook (pp. 303-317). Holyoke, MA: NEARI Press.
Krug, E. G., Dahlberg, L. L., Mercy, J. A., Zwi, A. B., & Lazano, R. (2002). World report on violence and health. Genebra: Organização Mundial de Saúde.
Lampert, J., & Walsh, K. (2010). ‘Keep telling them until someone listens’: Understanding prevention concepts in children’s picture books dealing with child sexual abuse. Children’s Literature in Education, 41(2), 146–167. doi:10.1007/s10583-010-9104-1
McDaniel, C. (2001). Children’s literature as prevention of child sexual Abuse. Children’s Literature in Education, 32(3), 203–224. doi:10.1023/a:1010402202633
Murta, S. G., Leandro-França, C., Santos, K. B., & Polejack. L. (Orgs.). (2015). Prevenção e promoção em Saúde Mental: Fundamentos, planejamento e estratégias de intervenção. Novo Hamburgo: Sinopsys Editora.
Padilha, M. G., & Williams, L. C. (2009). Intervenção escolar para prevenção do abuso sexual com estudantes pré-adolescentes e adolescentes. In L. C. A. Williams & E. A. Araújo (Orgs.), Prevenção ao abuso sexual infantil: Um enfoque interdisciplinar (pp. 128-135). Curitiba: Juruá.
Silva, A. R. S., Soma, S. M. P., & Watarai, C. F. (2011). O segredo da Tartanina: Um livro a serviço da proteção e prevenção contra o abuso sexual infanto-juvenil. Pompéia: UDF.
Soma, S. M. P., & Williams, L. C. A. (2014). Livros infantis para prevenção do abuso sexual infantil: Uma revisão de estudos. Temas em Psicologia, 22(2), 353–361. doi:10.9788/TP2014.2-07
Soma, S. M. P., & Williams, L. C. A. (2017). Avaliação de livros infantis sobre abuso sexual por meio de critérios propostos pela literatura. Temas em Psicologia, 25(3), 1201–1212. doi:10.9788/tp2017.3-14pt
Stoltenborgh, M., Ijzendoorn, M. H., Euser, E. M., & Bakermans-Kranenburg, M. J. (2011). A global perspective on child sexual abuse: Meta-Analysis of prevalence around the world. Child Maltreatment, 16, 79–101.
Walsh, K., Zwi, K., Woolfenden, S., & Shlonsky, A. (2015). School-based education pro-grammes for the prevention of child sexual abuse. Cochrane Database of Systematic Reviews. doi:10.1002/14651858.cd004380.pub3
Williams, L. C. A. (2010). A terra dos bons pensamentos: Uma história sobre como viver em harmonia com seus pensamentos (e seus vizinhos). São Paulo: Evoluir Cultural.
Williams, L. C. A. (2012). Pedofilia: Identificar e prevenir. São Paulo: Brasiliense.
Williams, L. C. A. (2014). Virginia Woolf’s history of sexual victimization: A case study in light of current research. Psychology, 5(10), 1151–1164. doi:10.4236/psych.2014.510128
Williams, L. C. A., Albuquerque, P. P., Stelko-Pereira, A. C., & Santini, P. M. (2014). Capacitação de profissionais no Projeto “Escola que Protege” para a prevenção do abuso sexual. In L. C. A.
Williams & L. F. Habigzang. Crianças e adolescentes vítimas de violência: Prevenção, avaliação e intervenção. (pp. 13-29). Curitiba: Juruá.Williams, L. C. A., Padilha, M. G. S., & Brino, R. F. (2013). Programas de prevenção de abuso sexual. In A. P. Serafim, D. M. Barros & F. Saffi (Orgs.), Temas em Psiquiatria Forense e Psicologia Jurídica III (pp. 231-248). São Paulo: Vetor.
Wolfe, V. V. (1998). Child sexual abuse. In G. Mash & R. Barkley (Org.), Treatment of Childhood Disorders (pp. 545-597). New York: Guilford Press.
Wurtele, S. K. (2008). Behavioral approaches to educating young children and their par-ents about child sexual abuse prevention. The Journal of Behavior Analysis of Offender and Victim Treatment and Prevention, 1(1), 52–64. doi:10.1037/h0100434
Wurtele, S., Hughes, J., Owens, J. S. (2006). An examination of the reliability of the “What If Situation Test”: A brief report. Journal of Child Sexual Abuse, 7(1), 41–52