Evaluating Receptive Language by Peabody Picture Vocabulary Test: Computerized versus Traditional Versions

Main Article Content

Elizeu Coutinho de Macedo
Fernando César Capovilla
Marcelo Duduchi
Maria Eloísa Famá D’Antino
Lyzandre dos Santos Firmo

Abstract

Standardized language tests permit early detection of language delay, and early intervention aimed at preventing school failure. The present study compared preschooler’s performance under two Peabody Picture Vocabulary Test versions (traditional versus computerized ones). It assessed the correlation between them and described the evolution of receptive vocabulary as function of age and preschool level. Ninety preschoolers from 4 to 6 years of age of a private São Paulo city school were subjected to the two test versions. Unifatorial ANOVAs revealed significant increase of test scores as a function of age for both versions. In addition, a significant positive correlation was found between scores from both versions. Such results suggests that the computerized Peabody Picture Vocabulary Test may be valid for early detection of learning problems related to poor receptive vocabulary.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

Baptista, P. M.; Mercadante, M. T.; Macedo, E. C.; Schwartzman, J. S. (2006). Cognitive performance in Rett syndrome girls: a pilot study using eyetracking technology. Journal of Intellectual Disability Research, v. 50, p. 662-666, 2006.

Capovilla, F. C., Macedo E. C., Capovilla, A. G., Thiers, V. O., & Duduchi, M. (1997). Versões computadorizadas de testes psicométricos tradicionais: estendendo as fronteiras da psicometria para abarcar populações especiais. Boletim de Psicologia, 47(106), 1-19.

Capovilla F. C., Capovilla A. G. S., Macedo, E. C., & Duduchi, M. (2000). Avaliação psicométrica-neuropsicológica e o uso de próteses sensório-motoras e cognitivas para reabilitação em surdez congênita, paralisia cerebral, dislexia, afasia e esclerose lateral amiotrófica. Em M. J. Gonçalves, E. C. Macedo, A. L. Sennyey, F. C. Capovilla (Orgs.), Tecnologia em (re)habilitação cognitiva 2000: A dinâmica clínica, teoria e pesquisa (pp.127-140). São Paulo, SP: Edunisc.

Capovilla, F. C., Capovilla, A. G. S., Macedo, E. C., Costa, C. E., & Duduchi, M. (1996). Manipulação de envolvimento de ego via para-instruções experimentais: efeitos sobre estados de ânimo e desempenho edutivo em resolução de problemas. Psicologia USP, 7(1,2), 143-182.

Capovilla, F. C., Thiers, V. O., & Macedo, E. C. (2002). Avaliação cog-nitiva de crianças com severos distúrbios motores: Versões computadori-zadas normatizadas e validadas de testes de vocabulário, compreensão auditiva, leitura e inteligência geral. Em F. C. Capovilla (Org.), Neuropsico-logia e aprendizagem: uma abordagem multidisciplinar (2ª. ed., pp.205-218). São Paulo, SP: Memnon.

Di Simoni, F. (1978). The Token Test for children. Boston, MA: Teaching Resources Corporation.

Dunn, L. M. (1959) Peabody Picture Vocabulary Test. Circle Pines, MN: American Guidance Service.

Dunn, L. M. & Dunn, L. M. (1981) Peabody Picture Vocabulary Test: revised. Circle Pines, MN: American Guidance Service.

Dunn, L. M.; Padilla, E.R; Lugo, D.E; Dunn, L.M. (1986) Manual del examinador para el Test de Vocabulário en Imágenes Peabody. Circle Pines, MN: American Guidance Service.

Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (1994). Psicologia cognitiva; um manual introdutório. Porto Alegre, RS: Artes Médicas.

Hedges, L. V., & Nowel, A. (1995). Sex differences in mental test scores, variability, and number of high-scoring individuals. Science, 269, 41-45.

Kimura, D., & Harshman, R. A. (1984). Sex differences in brain organization for verbal and non-verbal functions. Brain Research, 61, 423-441.

Leonard, L. B. (1982) Early language development and language disorders. In: Shames, G. H.; Wiig, E. H. (Ed.). Human communication disorders: an introduction. Columbus: Charles E. Merril.

Lezak, M. D. (2004). Neuropsychological Assessment (4th ed.). New York, NY: Oxford Universiry Press.

Macedo, E. C., Capovilla, F. C., Charin, S., & Duduchi, M. (1998). Versões Computadorizadas de testes neuropsicológicos: Teste Boston para diagnóstico diferencial das afasias (Boston-COMP), Teste Boston de Nomeação (TBN-Comp), e Teste Token para crianças (Token-Comp). Em F. C. Capovilla, M. J. Gonçalves, E. C. Macedo (Orgs.), Tecnologia em (re) habilitação cognitiva: uma perspectiva multidisciplinar (pp. 92-99). São Paulo, SP: Edunisc.

Macedo, E. C., Duduchi, M., Capovilla, F. C., Ferreira, M. J. L., D’Antino, M. E. F., Firmo, L. S. (prelo). Avaliando linguagem receptiva via Teste Token: versão tradicional versus computadorizada. Revista Brasileira de Avaliação Psicológica.

McGurk, H., & McDonald, J. (1976). Hearing lips and seeing voices. Nature, 264, 746-748.

Thiers, V. O., Capovilla, F. C., Charin, S., Duduchi, M., Macedo, E. C. (2000). O uso do computador na avaliação de candidatos a comunicação alternativa. Em M. J. Gonçalves, E. C. Macedo, A. L. Sennyey, & F. C. Capovilla (Orgs.), Tecnologia em (re) habilitação cognitiva 2000: A dinâmica clínica - teoria - pesquisa. (pp. 157-162). São Paulo, SP: Edunisc.