Schoolar Failure: Reflections on an Old But Current Story

Main Article Content

Roseli Fernandes Lins Caldas

Abstract

This work considers to establishing a reflection on the story of an American pupil regarding its pertaining to school process, which was published en 1940. The present text searches to disclose the present time of this described situation, in education terms, in spite of the cultural or secular differences.  The data contained in the story will be argued having itself as base the Critical Theory that considers geneses social-historic-politics of the problems the scholar failure.  The reflection aims to establish a critical analysis on the school process that many times was supported by the psychological findings, continues blaming the pupil for the scholar deficiencies in terms of failure and low academic income.  This text indicates the incoherence in the evaluation of the repeating pupil, protagonist of story, disclosing his skills, from its proper story, in the attempt to dislocate the individual causes and solutions for reflections on the pertaining to school process as producing the failure. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

BOCK, A. M. B. (ET AL.) Psicologia e Educação: cumplicidade ideológica. In: MEIRA, M. E. M.; ANTUNES, M. A. M. Psicologia Escolar: Teorias Críticas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

MARTINS, J. S. Introdução à Sociologia e sociedade. Rio de Janeiro: Livros Técnicos, 1977.

MEIRA, M. E. M; ANTUNES, M. A. M. Construindo uma concepção crítica de Psicologia Escolar: contribuições da pedagogia histórico-crítica e da psicologia sócio-histórica. In: MEIRA, M. E. M; ANTUNES, M. A. M. Psicologia Escolar: Teorias Críticas. São Paulo, Casa do Psicólogo: 2003.

MOYSÉS, M. A. & COLLARES, C. A. A transformação do espaço pedagógico em espaço clínico. Série Idéias – FDE, São Paulo, nº 23, p.25-31, 1997.

MOYSÉS, M. A. & COLLARES, C. A. A patologização da Educação. Série Idéias – FDE, São Paulo, nº 23, p. 25-31, 1994.

MOYSÉS, M. A. & COLLARES, C. A. Crianças silenciadas: as avaliações de inteligência. In: Revista Psicologia. São Paulo: Instituto de Psicologia, USP. v. 8, n. 1, p. 63-89, 1997.

NAVAS, L.; SAMPASCUAL, G.; CASTEJÓN, J.L. Las expectativas de profesores y alumnos como predictores del rendimiento academico. Revista de Psicologia General y Aplicada – Revista de La Sociedad Española de Psicologia. v. 44 , n. 2, abril, p. 231-239, 1991.

NÓVOA. A . Vidas de professores. Lisboa: Porto Editora, 1994.

PATTO, M. H. S. Laudos psicológicos: notas para uma reflexão. Jornal do CRP – 6ª região, São Paulo, p. 16, 1995.

PATTO, M. H. S. Introdução à Psicologia Escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.

PATTO, M. H. S. Para uma crítica da razão psicométrica. In: Revista Psicologia USP, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 47-62, 1997.

PATTO, M. H. S. Ciência e política na primeira república: origens da psicologia escolar. In: Histórias da Psicologia no Brasil, RODRIGUES, H.C. et al (orgs). Rio de Janeiro: USRJ, 1999.

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000.

SCOZ, B. Os problemas e aprendizagem na escola. In: Psicopadagogia e realidade escolar. São Paulo: Vozes, 2000.

SOUZA, M. P. R. A queixa escolar e o predomínio de uma visão de mundo. In: MACHADO, A. M; SOUZA, M.P.R. (org.). Psicologia Escolar: em busca de novos rumos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.

SOUZA, B. P. Professora desesperada procura psicóloga para classe indisciplinada. In: MACHADO, A. M; SOUZA, M.P.R. (org.) Psicologia Escolar: em busca de novos rumos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.

STEPHEN, C. Traduzido e adaptado por VILHENA, M. L. S. DE: The poor scholar’s soliloquy childhood education, n. 20, p. 219-220, jan. 1944.

TANAMACHI, E.; PROENÇA, M; ROCHA, M. (org) Psicologia e Educação: desafios teórico-práticos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000.