Master's student LEARNING DIFFICULTIES IN WRITTEN LANGUAGE: INCLUSIVE STRATEGIES IN LITERACY AND LITERACY

Authors

  • Tabita Vanusa Ruppel Master's student of the Postgraduate Program in Inclusive Education. (PROFEI). State University of Ponta Grossa(UEPG),Ponta Grossa- PR, Brazil https://orcid.org/0009-0007-7215-3953

Keywords:

Learning difficulties- Written language- Literacy and literacy

Abstract

This article, carried out in collaboration with NEPEDHI, analyzes students' difficulties in appropriating the writing system, with the aim of mobilizing learning processes through inclusive pedagogical practices. The research was based on data from municipal diagnostic assessments from 2023, focusing on 2nd year public school students who face literacy difficulties. Using a qualitative and socio-interactionist approach, the study highlighted the importance of adapting the curriculum and pedagogical practices to meet diversity, eliminating barriers to learning and promoting the active participation of all students.

Downloads

Author Biography

Tabita Vanusa Ruppel, Master's student of the Postgraduate Program in Inclusive Education. (PROFEI). State University of Ponta Grossa(UEPG),Ponta Grossa- PR, Brazil

He holds a degree in Pedagogy from the State University of Ponta Grossa (2008) and a degree in History from the State University of Ponta Grossa (2012). And postgraduate degree in Special Education from ISAL - Instituto Superior de Educação da América Latina (Faculty of Education of São Braz - 2010). Postgraduate in Art and Education from ESAP (Institute of Advanced and Postgraduate Studies - Faculdade Integrada do Vale do Ivaí - UNIVALE-2011 and postgraduate in Rural Education from FEPAN - (Faculty of Agribusiness of Paraíso do Norte - 2012. Master's student from the State University of Ponta Grossa (PROFEI: Registration 15-2022. Participates in the activities of the Nucleus Group for Studies and Research on Policies, aging, human rights and inclusion (NEPEDHI). Scholarship from the Foundation Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel - CAPES (Bolsa País). She worked for four years at Escola Realeza (2008-2012), a private education network, as a teacher of early childhood education, elementary school I and taught philosophy classes for elementary school I and II. She has been a certified teacher at the network since 2012. municipal education center in Palmeira-PR. She is currently a 1st year elementary school teacher and Pedagogical Advisor for Early Childhood Education in the municipality of Palmeira -Paraná. She has experience in the area of ​​Early Childhood Education and elementary education, with an emphasis on inclusive pedagogical practices in the process. of literacy and literacy, researcher on learning difficulties in writing. (Edited by the author)

References

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2005.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa -Planejamento e organização da rotina na alfabetização:Ano 3: unidade 2 Brasília,SEB, 2012.

BRASIL Base Nacional Comum Curricular – Educação Base. Brasília,MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_ pdf. >

BRASIL. Ministério da Justiça. Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência – CORDE. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília, 1994. Disponível em: http://www.mec.gov.br/ Acesso: out.2023.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial. Educar na diversidade: material de formação docente. Brasília-DF, 2005. p.175-235.

CARVALHO, J. A. B. (2003). Escrita: Percursos de Investigação. Braga: Departamento de

Metodologias da Educação, Instituto de Educação e Psicologia.Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/18254/1/Escrita%2c%20Percursos%20de%20investiga%c3%a7%c3%a3o.pdf

CARVALHO, Rosita Edler. Removendo barreiras para a aprendizagem: Educação Inclusiva. Porto Alegre: Mediação, 2006. ulo: Contexto, 2017.

FURTADO, F. R; SANTOS, I.B. Saberes e práticas da inclusão. Brasília: MEC, SEESP,2004.

LEMLE. M. Guia do Alfabetizador. 15 ed. São Paulo: Editora Ática,2000.

LEONTIEV. A.N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psiqui infantil.In VYGOSTSKY, L. S.; LURIA, A.R. ; LEONTIEV, A.N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 8.ed. São Paulo: Ícone,2002, p.59-83.

NAKAYAMA, A. M. Educação inclusiva: princípios e representação. Tese (Doutorado) Universidade de São Paulo – Faculdade de Educação.364p. 2007.

SOARES, M; BATISTA, A. G. Alfabetização e letramento: caderno do professor. Coleção Alfabetização e Letramento. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005. 64p

SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2017.

SOARES, M. Alfaletrar. Toda criança pode aprender a ler e escrever. São Paulo: Contexto, 2020.

SOARES, M. Alfabetização e Letramento. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

TONINI, A. Dificuldades de aprendizagem : 4º semestre 1. ed. - Santa Maria, Universidade Federal de Santa Maria, Pró-Reitoria de Graduação, Centro de Educação, Curso de Graduação a Distância de Educação Especial, 2005.Disponivel em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/17627/Curso_Ed-Especial_Dificuldades-Aprendizagem.pdf

VIGOTSKY, L. A construção do pensamento e da linguagem tradução Paulo Bezerra. - São Paulo : M artins Fontes, 2000.

VIGOTSKII, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: ______;LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Traduçãode Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone, Editora da Universidade de São Paulo, 1988, p. 103-117.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

VYGOTSKY. L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007

VYGOTSKY, L. S. (2001). A formação social da mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes.

Published

2025-01-21

How to Cite

Ruppel, T. V. (2025). Master’s student LEARNING DIFFICULTIES IN WRITTEN LANGUAGE: INCLUSIVE STRATEGIES IN LITERACY AND LITERACY. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 24(3). Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/17252